Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

Reactie

Naam GNM Jaddoe-Lokai
Plaats Den Bosch
Datum 29 december 2018

Vraag1

- In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?
- Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
- Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
- Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?
- Geen bestaansrecht! Je ondertekent toch ook niet voor de aankoop van een huis als je niet weet hoe dat er PRECIES uit komt te zien! Eerst alles goed op orde, duidelijk en in afstemming met de achterban en werkvloer!
- Verplichting tot ontwikkelingsverloop is ook in het bedrijfsleven. Zou voor het onderwijs niet anders hoeven zijn.
- De mate en wijze van bijhouden moet wel anders! Huidige vorm lijkt of je elke keer opnieuw examen moet doen met aanlevering van allerlei documentatie en verdediging bij een beoordelingscommissie (ook met externen daarin). Het behalen van diploma’s en certificaten is voldoende bewijs, want die hebben ook een vastgestelde norm! Ook de opgedane werkervaring speelt hierin een rol. Je bewijst daarmee vooral de groei en bekwaamheid van je leer-/ontwikkelingsdoelen. Bovendien voeren wij geen levensbedreigend beroep uit! Levensvormend wel, maar vastlegging hoeft niet op deze belastende en behoorlijk werdrukverhogende wijze! En al helemaal niet openbaar, gezien de niet levensbedreigende “werkzaamheden”. Referenties zijn hierin voldoende!
- definitie is niet kloppend! Het gaat over vakinhoudelijk en kennis. Het beroep krijgt echter steeds meer opvoedende taken! Dit moet weer een huiselijke verantwoording worden en blijven. Normen en waarden van tegenwoordig zijn ver te zoeken, wat helaas zijn vaak drastische gevolgen heeft binnen en voor het onderwijs en onderwijspersoneel:
* werkdruk (plezier, veiligheid in sommige wijken/buurten)
* beschikbare onderwijstijd (want er moeten steeds meer lessen vanuit “bovenaf” (omgang, bezoek 2e Kamer etc komen),
* ouderbemoeienis (ouders NEMEN steeds meer ruimte (wij vertellen hen toch ook niet hoe zij hun werk moeten doen! en accepteren ons advies vaak niet.

Laat ONS leraren en docenten doen wat WIJ moeten doen en voor opgeleid zijn: Kennis op een goede manier doorgeven en kinderen voorbereiden op de volgende stap! Laat OUDERS doen wat zij MOETEN doen: hun kind voorbereiden op het leven en de maatschappij door opvoeden met NORMEN, WAARDEN en RESPECT voor de leraar/docent en de spullen van henzelf, maar vooral ook van een ANDER!! Dat is nu heeeeel ver te zoeken!