Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

Reactie

Naam Marc Kleefstra
Plaats Lelystad
Datum 30 november 2018

Vraag1

- In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?
- Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
- Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
- Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?
In de WBL gaat het niet alleen om een register, maar vooral ook om zeggenschap van de leraar. Deze zeggenschap zou moeten terugkomen in diverse onderdelen van de wet, waaronder het professioneel statuut, de professionele standaard en het register.

Het huidig register is niet met zeggenschap van de beroepsgroep tot stand gekomen, maar met een consultatie van geïnteresseerde leraren. Het huidig register is teveel in de markt gezet als een afrekenmechanisme. Dat mag het niet zijn! In een register wordt bijgehouden OF je een bevoegd leraar bent. Het eigen bekwaamheidsdossier kunnen leraren daar in bijhouden, net als bevoegde gezagen dat nu al doen. Dit is alleen maar in het voordeel van de individuele leraar.

Het professioneel statuut waarin bevoegd gezag met de leraren afspraken vastlegt waarop de leraar inspraak heeft klinkt mooi, maar dan moet er wel een minimum worden vastgelegd. In het wetsvoorstel wordt dit juist er weer uitgehaald. Heel bijzonder. Is het nu de oppositie die de zeggenschap van de leraar uit de wet wil halen? Lijkt mij geen goede zaak.


Een wettelijke definitie van het beroep leraar is noodzakelijk. Al zijn er mogelijkheden om ons te bezinnen op die definitie. Want naast bevoegd is er ook nog zoiets als bekwaam. Op de een of andere manier zal dit in deze definitie verwoord moeten worden.

Het huidig voorstel zegt alleen het register te willen schrappen, maar schrapt veel meer. Onbegrijpelijk dat dit zo verkocht wordt. Ik hoop dat veel leerkrachten EN kamerleden dit tijdig zullen inzien en in verzet komen.