Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Reactie
Naam | pcbs De Librije (dhr TM Kuperus) |
---|---|
Plaats | Gorredijk |
Datum | 19 december 2018 |
Vraag1
- In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?- Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
- Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
- Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?
Het lerarenregister is onnodig, geeft onnodige werkdruk en kost landelijk gezien veel geld dat beter anders besteed kan worden. Laat de professionalisering waar die hoort, bij de leerkracht in overleg met de schoolleiding en geef die het vertrouwen. Het professioneel statuut legt in feite alleen maar vast wat we al jaren doen en voegt weinig toe. Het maakt de schoolorganisatie waarschijnlijk zelfs minder wendbaar doordat er teveel wordt dichtgetimmerd. Op zichzelf is dat te ondervangen in een korte omschrijving van de werkwijze op hoofdlijnen en uitgangspunten. Het bijhouden van het bekwaamheidsdossier kan blijven en is onderwerp van gesprek tussen schoolleiding en leerkrachten. De nieuwe definitie lijkt de leerkracht meer en meer UIT zijn gewone lestaak te halen en dat iedereen opeens onderzoeker moet worden om nog goed les te kunnen geven. In die zin is de nieuwe definitie met de gradaties niet bepaald een goede stap voorwaarts. Wel geeft het mogelijk meer loopbaanperspectieven, als daar maar geen eisen aan verbonden worden dat ieder dit op dezelfde wijze moet willen nastreven.