Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Reactie
Naam | SKPO (R.B.F. Niehe) |
---|---|
Plaats | Eindhoven |
Datum | 20 december 2018 |
Vraag1
- In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?- Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
- Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
- Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?
Reactie namens SKPO:
- Lerarenregister afschaffen. Leraren, directie en bestuur zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor professionalisering. We gaan uit van vertrouwen én vakmanschap en voeren hierover dialoog met als doel kwalitatief goed onderwijs. Een register draagt onvoldoende bij aan de bedoeling van professionaliseren. Het doel lijkt het register zelf geworden te zijn. Professionalisering vanuit de leerkracht zelf is een veel krachtiger middel dan het 'opleggen' middels een verplicht register.
- Professioneel statuut afschaffen. Professionele ruimte laat zich niet afdwingen door een statuut. Het moet ingebed zijn in de relatie tussen teams en directie / directie en bestuur.
- Een leerkracht is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar professionalisering en dus voor het bekwaamheidsdossier. In het professionele gesprek tussen directie en leerkracht is dit onderwerp van gesprek.
- De wettelijke definitie van het beroep leraar waarin de verantwoordelijkheid van een leerkracht staat omschreven geeft zicht op de wettelijke eisen van het beroep. En kan helpend zijn voor de sector.