Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Reactie
Naam | Greijdanus (Drs MJ de Jong) |
---|---|
Plaats | Zwolle |
Datum | 13 december 2018 |
Vraag1
- In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?- Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
- Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
- Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?
De positie van leraren gaat voortdurend heen en weer tussen een positie die lijkt op een medisch specialist in een een ziekenhuis en die van een professional in een stabiele non-profit organisatie die wel de rechten heeft van een professional (autonomie) en de plichten (beroepskennis en vaardigheden op peil houden, samenwerken en verantwoorden). De positie is echter die van een betaalde medewerker, met eigen professsionaliteit, waar de bestuurder over de resultaten verantwoording af moet leggen aan de overheid, ouders, jongeren en de rest van de samenleving. De professional is daarmee niet autonoom maar altijd ingebed in de professionele context en de contextuele vraag van een veranderende onderwijsorganisatie. Daar hoort de kwaliteit gedefinieerd te worden die op dat moment in die context nodig is. Een school kan niet verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit en de ontwikkeling van het onderwijs als ze te maken heeft met eigen kwaliteitsbeleid van docenten langs de lijn van het lerarenregister en van het professioneel statuut.
Bovenstaande behelst een antwoord op alle vragen die hierboven zijn gesteld. Natuurlijk houden de werkgever dan bekwaamheidseisen bij. Dat hoort bij het kwaliteitsbeleid van de school!