Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister
Reactie
Naam | PCBO Tytsjerksteradiel (dhr. J. Sijtsema) |
---|---|
Plaats | Eastermar |
Datum | 14 december 2018 |
Vraag1
- In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?- Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
- Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
- Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?
Het is aan het bestuur de professionalisering te regelen en te faciliteren. Het voorgestelde lerarenregister geeft extra overhead en dus kosten. Een wettelijke basis zorgt er niet voor, dat leraren gemotiveerd worden zich te zetten voor hun professionalisering. Het gaat om de intrinsieke motivatie, die door collega's, leidinggevende gestimuleerd en gefaciliteerd moet worden. Een landelijk lerarenregister heeft geen of weinig meerwaarde, dus een slechte prijs-kwaliteitsverhouding.
Het is goed dat er verplicht een bekwaamheidsdossier moet worden bijgehouden. We hebben nu enige ervaring opgedaan met een professioneel statuut. Het leeft niet binnen de teams. Ook niet nadat het gepresenteerd is. Men keurt het meestal binnen enkele minuten goed en daarna verdwijnt het in de la.
Wettelijke definitie leraar: dat zal een vrij globale definitie worden gezien wat we vragen. De komende jaren worden de verschillen tussen de scholen alleen maar groter en wordt functiedifferentiatie steeds belangrijker.