Wetsvoorstel afschaffing lerarenregister

Reactie

Naam M A Schouten
Plaats Haarlem
Datum 31 december 2018

Vraag1

- In hoeverre vindt u dat het lerarenregister in huidige vorm moet blijven bestaan in de wet terwijl niet duidelijk is hoe de nieuwe koers voor professionalisering van leraren eruit ziet?
- Wat is uw mening over de verplichting van het bevoegd gezag om een professioneel statuut vast te stellen? In hoeverre zou deze verplichting reeds voorafgaand aan de nieuw te ontwikkelen koers van het lerarenregister moeten gelden?
- Wat is uw opvatting over het wettelijk verplichte bekwaamheidsdossier dat het bevoegd gezag over leraren moet bijhouden?
- Wat is uw opvatting over een wettelijke definitie van het beroep leraar?
Het beroep van leraar is geen constante en binnen verschillende onderwijs concepten zijn zeer diverse competenties en vaardigheden nodig. Het lerarenregister us een schijn zekerheid van kwaliteit van de leraar. Volkomen overbodig en werkt stagneren bij de dynamiek die nodig is om het onderwijs te vernieuwen om aan te sluiten bij de maatschappelijke ontwikkingen waar het onderwijs antwoorden op moet vinden voor onze toekomstige burgers. Daar past een statisch systeem als het lerarenregister niet bij.
We moeten leraren aanspreken op hun professionaliteit, vertrouwen geven en voldoende faciliteren zodat zij goed onderwijs kunnen verzorgen voor onze gezame lijke toekomst.
We moet af van statische systemen die vanuit het marktdenken en beddijfsmatig denken het o derwijs zijn ingeslopen. Die passen daar niet. Het miet gaan over ontwikkeling en processen die daar op aansluiten. Dat geeft ruimte voor alle kinderen om te worden wie ze zijn. Dan pas is er ruimte voor passend onderwijs. Weg met al die meetlaten, die maken meer stuk en dragen zeker niet bij tot!
Vertrouw op de professionals!