Regeling ambulancezorgvoorzieningen

Reactie

Naam Reddingsbrigade Nederland (Dr K. Breedveld)
Plaats IJmuiden
Datum 2 september 2020

Vraag1

Acht u de kwaliteit en beschikbaarheid van de ambulancezorg met deze regeling en de kwaliteitskaders van de sector voldoende geborgd? Zo nee, welke suggesties heeft u ter verbetering?
Nee, want de mensen van de ambulance kunnen slecht uit de voeten op het strand, daar zijn geen landelijke afspraken voor in besluit opgenomen. Dit is een omissie in het voorliggende besluit. Ten aanzien van ambulancezorg op het strand en op het water zou het goed zijn als er sector brede afspraken komen. Aansluitend op de afspraken over ambulancezorg op het water, die vooral gaan over water buiten het verzorgingsgebied van de RAV'en.
Lifeguards van de reddingsbrigade verlenen veel Eerste hulp, onnodige ambulanceritten en
huisartsenbezoeken worden voorkomen. En ernstige of mogelijk ernstige
letsels worden niet gemist doordat tijdig ambulancezorg wordt gevraagd of wordt doorverwezen naar een huisarts.
Bijgaand als voorbeeld, regionale afspraken die zich hebben bewezen. Onze suggestie is om in de regeling op te nemen dat RAV'en met veel strand en water afspraken maken met de reddingsbrigades over First Responding en slachtoffervervoer over het strand.

Vraag2

Acht u met de in artikel 7 beschreven zorgdifferentiatie en de kwaliteitskaders van de sector de kwaliteit en beschikbaarheid van ambulancezorg voldoende geborgd? Zo nee, welke suggesties heeft u ter verbetering?
Als lifeguards zijn we vaak heel content met de rapid responder, die zeker op de motor, ook op warme dagen met files, snel op de reddingspost of de overnameplek kan zijn. We voorzien we geen gevolgen voor ambulancezorg aan slachtoffers op het strand door verdere zorgdifferentiatie.

Vraag3

Zitten er voldoende stimulansen in de regeling en de kwaliteitskaders van de sector voor innovatie en doelmatigheid? Zo nee, welke suggesties heeft u ter verbetering?
Vanuit de reddingsbrigade ervaren wij meestal een prettige en efficiënte samenwerking met de mensen van de ambulance.
Ten aanzien van de centralisten op de meldkamer blijkt soms dat daar wat weinig kennis is over het strand, zaken als smal strand bij hoog water en het verschil tussen de reddingmaatschappij en reddingsbrigade moeten dan in een acute situatie worden uitgelegd. Een niet vrijblijvende kennismaking met zowel de reddingmaatschappij als de reddingsbrigade zou een innovatieve en doelmatige aanvulling zijn.

Vraag4

Heeft u andere suggesties bij de regeling?
Nee, vanuit de Reddingsbrigade, gaan we graag in gesprek over het verbreden van regionale afspraken tot landelijke afspraken.
Contact hier over kan via het Landelijk Bureau van Reddingsbrigade Nederland.

Vraag5

Heeft u overige opmerkingen naar aanleiding van de regeling?
Nee, positief dat we via deze consultatie onze inbreng hebben kunnen leveren.

Bijlage