AMvB reële prijzen Jeugdwet
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Mijnsheerenland
|
Datum
|
17 oktober 2022
|
Vraag1
Wilt u reageren op de AMvB reële prijzen Jeugdwet?
Ja, dat wil ik graag (deze vraag heeft het karakter van een zogenaamde "gesloten vraag").
Toelichting: Een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB), beperkt de handelingsvrijheid van gemeenten. Gemeenten zijn zelfstandig en zijn de aanbestedende partij voor het product of dienst wat zij graag willen inkopen. De aanbestedende partij beoordeelt de aanbieding op basis van prijs, kwaliteit en continuïteit van het te leveren product of dienst. Een AMvB door de landelijke overheid zorgt binnen dat proces voor een beperkende werking. Ten tweede zorgt een AMvB voor minder marktwerking, waardoor het principe van marktwerking wordt ondergraven.
Vraag2
Wat is de te verwachten impact van de AMvB op hoofd- en onderaannemerschap?
Het bepalen van een reële kostprijs is sowieso een hachelijke zaak. Elk bedrijf zit anders in elkaar en heeft andere (meer of minder) kosten. Natuurlijk zijn er een aantal vaste kostenposten te benoemen, maar het is aan elke ondernemer om zijn of haar eigen kostenstructuur en - toerekening te bepalen.
Vraag3
Wat is de te verwachten impact als preventie binnen de scope van de AMvB valt?
Verder oplopende kosten. Preventie maakt standaard deel uit van de (individuele) functie van medewerkers en bedrijven. Dat bedrijven de weg hebben weten te vinden om daar apart geld voor te vragen, heeft vooral te maken met de houding in kennis van bestuurders. Als gemeenteraadslid heb ik het zien gebeuren dat vele extra miljoenen naar aanbieders gingen om een preventietaak op zich te nemen en in de praktijk bleek dat daar nauwelijks iets van is terechtgekomen. Veel verbale toezeggingen en weinig performale uitkomsten en resultaten. Mijn advies is niet doen, hoort bij de dagelijkse werkzaamheden.
Vraag4
Wat is de te verwachten impact van het toepassen van de AMvB bij de taakgerichte bekostigingsvariant?
Zie reactie onder 1.