AMvB reële prijzen Jeugdwet

Reactie

Naam Stichting Sterk Huis (S.C. Schroder)
Plaats Goirle
Datum 27 november 2022

Vraag1

Wilt u reageren op de AMvB reële prijzen Jeugdwet?

De AMvB kan ondersteunend zijn bij het vaststellen van reële tarieven echter binnen (met name) de hoog specialistische jeugdzorg speelt de inhoudelijkheid van de zorgzwaarte ook een belangrijke rol. Dit betekent dat er ook ruimte moet zijn voor tarief bespreking in uitzonderlijke situaties oftewel meer differentiatie in de tarieven.
Tevens zou een meer landelijk beleid wenselijk zijn, nu is het zo dat de zorg geconfronteerd wordt met talloze kostprijsonderzoeken/uitvragen en dus ook uiteenlopende tarieven. Dus meer standaardisatie.
Financieel ligt het risico teveel bij de aanbieders, er wordt met erg krappe marges gerekend. Het uitgangspunt bij de tariefstelling is dat er winst behaald, de praktijk is vaak anders. De resultaten binnen de jeugdzorg zijn minimaal positief of negatief. Om een gezonde bedrijfsvoering te kunnen voeren moet er meer gespreksruimte zijn in de vaststelling van de tarieven.

Vraag2

Wat is de te verwachten impact van de AMvB op hoofd- en onderaannemerschap?
AMvB geldt ook voor geleverde in hoofd- en onderaannemerschap.
De tarieven worden onderling vastgesteld waarbij uitgangspunten conform AMvB worden gehanteerd tussen partijen.

Vraag3

Wat is de te verwachten impact als preventie binnen de scope van de AMvB valt?
In deze context niet nader toe te lichten, meer kaderen.

Vraag4

Wat is de te verwachten impact van het toepassen van de AMvB bij de taakgerichte bekostigingsvariant?
Ook in een taakgerichte bekostigingsvariant gaat het om kostprijzen, dus ook impact AMvB.
Er wordt met elkaar een budget vastgesteld, maar er is ook transparantie vereist vanuit de aanbieders.
In deze variant kan de AMvB "ondersteunend" zijn bij het vaststellen van de hoogte van het budget.