AMvB vergunningvrije verduurzamingsactiviteiten
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Overloon
|
Datum
|
26 augustus 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op de AMvB vergunningvrije verduurzamingsactiviteiten? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Het voorstel rammelt in mijn optiek aan veel kanten. Over vervanging van een dieseltrein door een elektrische trein hoeven we niet de te discussiëren. Dat levert een enorme reductie op, zoals dat ook zal zijn bij het overstappen van conventionele verwarmingssystemen naar bijvoorbeeld warmtepompen.
Maar als u begint over emissiearme stallen, krijg ik kriebels. Wie bepaalt dat inderdaad die 30% reductie wordt bereikt? De fabrikant? De boer? En wie berekent or de tijdelijke emissieverhoging tijdelijk en binnen de perken blijft en of de emissie uiteindelijk wordt bereikt?
We hebben in het verleden zo vaak gezien dat luchtwassers nauwelijks reduceren en dat emissiearme stallen helemaal niet de reductie bereiken die ze claimen. Dus houd die alsjeblieft gewoon vergunningsplichtig en onderzoek samen heel goed welke reductie wordt bereikt. Ook zal er gecontroleerd moeten worden of die reductie ook inderdaad wordt gerealiseerd.
Liever nog wat veel meer reductie: breng de veestapel terug. Daar is winst te behalen. Veel winst. En de nieuwste onderzoeken die vandaag naar buiten kwamen, tonnen aan dat we heel snel werk moeten maken van een daadwerkelijke, stevige reductie om onze omgeving leefbaar te houden. Geen halfslachtige maatregelen, maar stevige ingrepen. Daar hoort dit vage verhaal over 30% te bereiken reductie niet bij.