APK-test voor controle van roetfilters van dieselauto’s
Reactie
Naam
|
F. Nijhof
|
Plaats
|
Huizen
|
Datum
|
6 oktober 2020
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op de concept wijzigingsregeling en de toelichting? Hoe kijkt u aan tegen de optie voor verruiming van de overgangsregeling?
De bedoeling van de voorgestelde gewijzigde regeling is vast te stellen of het roetfilter (DPF-filter) dat standaard bij aflevering op de auto was gemonteerd, verwijderd is. Dat kan men visueel vaststellen maar ook softwarematig. Stekker erin en direct is zichtbaar of het roetfilter nog aanwezig is of niet. Dat scheelt voor de garagehouder een investering van euro 5.000 tot 7.500. Sanctie: De APK-inspecteur verliest zijn licentie indien hij onjuiste gegevens op het APK-rapport vermeldt.
Bovendien is het niet fair tegenover automobilisten die hun DPF-roetfilter niet hebben laten verwijderen. Een DPF-filter dat verstopt zit of niet goed meer werkt, stoot niet meer roetdeeltjes uit, maar weigert verder dienst. Het drukverschil ( gemeten voor roetfilter en na roetfilter) is te groot, de lambdasonde en overige sensoren slaan op tilt, de auto weigert verder te rijden. Een DPF-filter moet na ca. 150.000 km vervangen worden. Kosten: euro 1200-1500, inclusief montage. Dan kan het niet zo zijn dat na een jaar bij de APK-keuring het aantal roetdeeltjes gemeten wordt. Want als dat ook maar iets te hoog is, mag je het kostbare DPF-filter verwijderen en extra roettax betalen. Dan stoot je extra roetdeeltjes uit, dan wordt het milieu extra belast. Deze regeling is heel slecht voor het milieu, benadeelt de goedwillende autobezitters met DPF filter maar - dat moet erkend worden - goed voor de staatskas. Weg ermee!