APK-test voor controle van roetfilters van dieselauto’s
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Zegveld
|
Datum
|
20 oktober 2020
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op de concept wijzigingsregeling en de toelichting? Hoe kijkt u aan tegen de optie voor verruiming van de overgangsregeling?
Ik heb zojuist de berekeningen over de deeltjesteller gelezen. Deze is duidelijk. Echter wordt er geen rekening mee gehouden dat de vroeger zo intens populaire diesel door Den Haag zo zwart gemaakt is, en dat mensen door het nieuwe thuiswerken minder rijden dat diesel compleet uit de gratie raakt.
Daardoor zullen er over enkele jaren veel minder diesels als gedacht op de weg rijden en zal de haalbaarheid en terugverdientijd sterkt afwijken van de huidige berekeningen.
Voor ons als dorpsgarage zal deze teller een blok aan ons been zijn en zal deze nooit terug verdiend kunnen worden. Hiermee komen wij weer een stukje dichter bij het feit dat men bezig is de kleine keuringsstations de nek om te draaien en de grote te laten overleven. Terwijl juist de steekproefcontroleurs blij zijn dat er ook kleine keuringsstations zijn die wel eerlijk hun APK's uitvoeren.
Neem dit in overweging en eerst maar eens kijken wat er in de nabije toekomst gebeurd met de dieselrijders. Wij verwachten dat er voor de zakelijke markt (lees Lease) nog wel een afzetmarkt blijft voor diesel, maar na de leasetermijn zullen deze auto's grotendeels naar het buitenland verdwijnen. En juist na de leasetermijn komen pas de problemen met de roetfilters. Dus ik denk dat het rekensommetje er heel anders uit gaat zien.