Wijzigingsbesluit financiële markten 2019
Reactie
Naam
|
Extendum (D.G. Lokerse)
|
Plaats
|
Eemnes
|
Datum
|
20 maart 2019
|
Vraag1
Reageren op de verschillende onderdelen van de regeling
Onderstaand onze reactie op de voorgenomen uitbreiding van artikel 18 BTA genoemd in artikel III van het Wijzigingsbesluit financiële markten 2019.
De uitbreiding van artikel 18 met het 2e lid betekent met name voor de kleinere accountantsorganisaties dat zij een ruimere keuze hebben om een geschikte okb-functionaris te vinden. Zij hebben immers in zijn algemeenheid een beperkt aantal externe accountants. Door deze wijziging kunnen deze accountantsorganisaties de okb-functie flexibeler invullen.
De mogelijkheid van artikel 18 lid 2 gebruiken, betekent echter wel dat de accountantsorganisatie zich er van dient te vergewissen dat de okb-functionaris inderdaad voldoet aan lid 2 letter b.
De okb-functionaris zal in verband met de objectiviteit een senior-positie moeten hebben ten opzichte van de opdracht en ten opzichte van de eindverantwoordelijke externe accountant. Daarmee kom je al vlug weer uit bij een externe accountant. Kleinere accountantsorganisaties zullen voor de okb-functie dus toch al gauw een externe accountant van buiten de eigen organisatie blijven zoeken.
Onderstaand onze reactie op de voorgenomen wijziging in het Uitvoeringsbesluit Wwft 2018 genoemd in artikel IX.
Deze objectieve indicator heeft voor FIU-Nederland blijkbaar een onevenredige (administratieve) lastenverzwaring opgeleverd. Ondanks het intrekken van deze objectieve indicator zal de betreffende transactie toch door de Wwft-instelling beoordeeld moeten blijven worden op mogelijke subjectieve indicatoren. Dit betekent dat het intrekken van deze objectieve indicator voor de Wwft-instellingen geen administratieve lastenverlichting oplevert. Daarom ons voorstel: Laat deze objectieve indicator niet vervallen, maar pas de criteria aan. Neem bijvoorbeeld een drempelbedrag op, zodat een transactie boven dit drempelbedrag onder deze objectieve indicator valt, vergelijkbaar met de andere objectieve indicator voor accountants en belastingadviseurs.
In de nota van toelichting bij het verzamelbesluit staat dat FIU-Nederland een guidance zal gaan verschaffen over wanneer een transactie met betrekking tot een derde-hoogrisicoland gemeld dient te worden. Dit is een goede zaak. Een duidelijke guidance vanuit FIU-Nederland kan een goed hulpmiddel zijn voor de Wwft-instellingen bij de beoordeling in dit kader van transacties met (rechts)personen in derde-hoogrisicolanden.