Besluit advisering beschut werk

Reactie

Naam Abvakabo FNV (Mr. PJEP van der Heijden)
Plaats Zoetermeer
Datum 8 juli 2014

Vraag1

Graag een reactie op het concept besluit.
Zorgpunten:

* Er is een voorselectie en gemeenten vragen alleen een beoordeling UWV als er daadwerkelijk een beschutte werkplek beschikbaar is. Het gevolg zal zijn dat er een onzichtbare wachtlijst ontstaat bij gemeenten. Dit is zeer onwenselijk. Daarmee is geen enkel grip meer op deze groep. Als nu behoefte er al is voor 300.000 plaatsen, dan kan je stellen dat op termijn er een onzichtbare wachtlijst ontstaat met 270.000 mensen.

* Iemand kan zich niet zelf tot UWV richten voor een beoordeling of in beroep gaan wanneer gemeente geen verwijzing naar UWV geeft voor een beoordeling. Ik vind dat iemand zelfstandig een oordeel zou moeten kunnen aanvragen, desnoods via betaling zoals bij de ziektewet het deskundigenoordeel.

* Het College mag alleen afwijken van het advies als dat niet zorgvuldig tot stand is gekomen. Hoe kan de gemeente dat aantonen? Op grond waarvan? Blijft onduidelijk.

* De hamvraag is natuurlijk welke criteria gemeenten gaan hanteren bij hun keuze om advies te vragen. Dat wordt vastgelegd in een verordening en kan dus per gemeente verschillen. Dit geeft geen enkele garantie dat er daadwerkelijk invulling wordt gegeven aan beschut werk.

* Idem voor de verordeningen over de aard en omvang van het beschutte werk. Dit besluit bevat geen verplichting voor gemeenten om daadwerkelijk beschut werk aan te bieden, en geeft dus geen enkele garantie dat er daadwerkelijk invulling wordt gegeven aan beschut werk.

* Als een gemeente besluit dat er geen beschutte werkplek beschikbaar is dan hoeft men dus ook geen advies aan te vragen.
Zo wordt voor mensen de toegang tot beschut werk beperkt. De toegang tot de SW is dan al dicht dus die mensen kunnen nergens heen.

* De kosten kunnen dus een afweging zijn voor gemeenten om geen advies UWV te vragen. Hoeveel adviezen kunnen voor 2 miljoen worden ingekocht? Is dat geld geoormerkt? Hoe wordt dat over de gemeenten verdeeld? Op = op?

* Artikel 3 lid 1 a en b
Ik mis hier definities. Wat wordt verstaan onder een technische of organisatorische aanpassing? Idem voor permanent toezicht of intensieve begeleiding?
Beschut werken heeft ook te maken met een letterlijke beschutte omgeving in de zin van: continuïteit (van leidinggevende en collega's), prikkelarm, structuur, afgebakende werkzaamheden. Dat zou je onder a. kunnen scharen maar dat maak ik er nu niet uit op.