Wet bedrijveninvesteringszones
Reactie
Naam | Zaken Expert (bc. M.G. Braam) |
---|---|
Plaats | Rotterdam |
Datum | 19 augustus 2013 |
Vraag1
1. Hoe denkt u over het voorstel om de Experimentenwet BI-zones in de voorgestelde vorm permanent te maken?2. Is het wenselijk om de vereniging als enige rechtsvorm voor een BIZ aan te wijzen, omdat hiermee de democratische besluitvorming het beste is gewaarborgd? Nu is het ook mogelijk om voor de stichting als rechtsvorm te kiezen.
3. Is het wenselijk om mogelijk te maken dat een BIZ ook activiteiten buiten de zone kan financieren?
1. Het voorstel om de Experimentenwet BI-zones te vervangen door een definitieve wet, wordt door ons en onze contacten (ondernemers) positief ontvangen. Enige aanpassing van het voorstel is nadrukkelijk gewenst.
De experimentenwet en de voornaamste aanpassingen van dit voorstel, zijn door ons met diverse marktpartijen besproken. Alle partijen inclusief wij, zijn van mening dat de verbijzondering naar “de openbare ruimte”, het beste kan worden geschrapt.
Naar onze mening is het voldoende dat bij de besteding van de middelen, het algemeen belang van de bijdrageplichtigen wordt gediend.
Een winkelgebied heeft vaak een belangrijke invloed op de lokale economie en de leefbaarheid van een gebied. Het belangrijkste instrument dat collectieven gebruiken om de lokale economie te bevorderen is marketingcommunicatie en promotie. Het is jammer dat zowel de Experimentenwet als het voorstel, hierin tekort schiet waardoor oneigenlijk gebruik in de hand wordt gewerkt. Dit terwijl met bestedingen op dit vlak de achterliggende gedachten van BI-zones (en de BID) wel wordt gediend.
In de MvT wordt wel ruimte gegeven voor gebiedspromotie door het toetsen van de activiteiten aan het algemeen belang, bij de gemeenteraad te beleggen. Ogenschijnlijk is deze verruiming een verbetering t.o.v. de Experimentenwet. Dit betekent wel dat er in den lande verschillende uitkomsten te verwachten zijn. Dit kan vervolgens weer leiden tot onduidelijke situaties waarvan wij nu de gevolgen niet goed kunnen overzien. Ook de uitvoering betekent een verzwaring van de rol van de lokale gemeente, welke mogelijk ook praktisch niet altijd even gemakkelijk georganiseerd kan worden.
Het is ook onduidelijk hoe de rechtelijke macht tijdens een procesgang zal oordelen daar het in de wet niet duidelijk geregeld is. Wij pleiten voor marketingcommunicatie en promotie, waarbij het algemeen belang wordt gediend, in het wetsvoorstel op te nemen. Dit kan op een vergelijkbare wijze als het benoemen van het internet.
2. Het advies is om in elk geval een schriftelijke en elektronische vorm van stemming in de statuten te (laten) regelen.
3. Zolang het algemeen belang van de bijdrageplichten wordt gediend, is dit een goede zaak.