Inventarisatie belastingconstructies

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Maassluis
Datum 30 november 2022

Vraag1

Reageert u als particulier, als ondernemer of namens een onderneming, als lid van een organisatie, als (bestuurs)lid van een stichting of vereniging dan wel als ambtenaar bij de overheid?
Particulier

Vraag2

Indien u reageert als ondernemer of namens een onderneming: in welke sector bent u werkzaam?
N.V.T.

Vraag3

Kent u een of meer belastingconstructies die u als opmerkelijk ervaart? Zo ja, kunt u aangeven welke belastingconstructies dit zijn?
In algemene zin is de constructie van heffingen dermate complex dat voor zowel particulier als voor ondernemingen organisaties dat vereenvoudigingen zullen leiden tot minder controle noodzaak (en lagere kosten) en hogere opbrengsten. Uitgaven van controle , accountant en allerlei heffingen leiden tot ontwijken van opgaven en/of tot fraude ( soms zelfs onbedoeld)

Vraag4

We vragen u nu (vanaf vraag 5) de casus die u wilt aandragen zo concreet mogelijk te omschrijven.
Aftrekposten (als particulier) moeten NA aangifte worden verdeeld om een zo hoog mogelijke teruggave ( of lagere heffing) te bewerkstelligen. Indeling op basis van(bijvoorbeeld) vlaktaks >> inkomen partner minus aftrekposten gedeeld door twee is een eenvoudigere manier van heffen die begrijpelijk is , geautomatiseerd kan verlopen en aan de inkomsten kant voor het rijk eenvoudig te beïnvloeden.

Vraag5

Beschrijf bij de casus welke belastingsoort(en), aftrekpost(en), vrijstelling(en) of korting(en) het betreft.
Geef daarbij aan of het om belastingbetaling van een particulier huishouden gaat of een onderneming dan wel een combinatie daarvan.
In mijn visie zouden ALLE aftrekposten moeten worden geschrapt en de hoogte heffingen moeten worden verlaagd met het bedrag dat deze 'correctie ' oplevert. Hierbij is voordeel dat allerlei overleggen en politieke overwegingen geen invloed hebben op financiën. Geld versus politiek zal altijd leiden tot keuzes die weer tot verschil van inzicht leiden. Gevolg van deze wijze is weerstand bij de 'verliezer' etc. etc.

Vraag6

Hoe werkt de constructie?
Vereenvoudiging geeft helderheid , is transparanter voor de betaler en bij correctie eenvoudiger te verklaren. Al er tegenvallers zijn ( huidige energie bijvoorbeeld) begrijpt iedereen dat maatregelen nodig zijn. Keuze van aftrekposten zullen gevolgen hebben voor huizenmarkt , giften , zorgsector etc. Derhalve lijkt het afbouwen in 5 jaar redelijk omdat je kunt aanpassen EN de inkomstenkant hoger wordt.

Vraag7

Wat is het uiteindelijke belastingvoordeel voor het particuliere huishouden of onderneming dankzij deze constructie?
Als het mogelijk is ontvangen wij graag een berekening van het belastingvoordeel.
Eerlijker en begrijpelijkere heffingen, ( ook de toeslagen ) meer medewerking , minder fraude gevoelig; lagere belasting van medewerkers , minder kans op fouten etc. etc.

Bedrijven zouden moeten gaan afdragen op basis van omzet in het land zelf. Allerlei constructies worden zo vermeden en is voor de bedrijven eenvoudig (door) te berekenen.

Vraag8

Kunt u een inschatting geven van hoe vaak deze constructie jaarlijks wordt gebruikt?
Indien u een schatting kan geven, gaat het dan om enkele tientallen/honderden/duizenden/tienduizenden/honderdduizenden gevallen?
Of kunt u percentages geven?
Iedereen en elk bedrijf heeft hiermee te maken.

Vraag9

Kunt u overige signalen noemen of hebt u andere opmerkingen?
Heel veel mensen vinden de belasting dermate complex dat ze geen aangifte durven of willen doen. Bedrijven hebben adviseurs nodig om door de brei van regelgeving te kunnen komen.

Vraag10

Wat zijn volgens u gewenste beleidsmaatregelen voor de aanpak van deze constructie?
Beleid uitzetten voor grote stappen in vereenvoudigen, tijdpad (dwingend) opstellen, beïnvloeding door lobby buiten de deur houden.

Vraag11

Bent u bereid de casus nader toe te lichten en mogen wij u hiervoor benaderen? Wij gebruiken hiervoor het e-mailadres waarmee u deze reactie geeft.
Dat kan en mag. Echter verwacht ik dat voorgestelde / beantwoordingen al wel bekend zijn. De politieke durf ( en noodzaak tot veranderen) hebben tot nu toe ontbroken.

Vraag12

Indien gewenst kunt u een reactie geven op de lijst met opmerkelijke belastingconstructies uit bijlage 10 van het IBO Vermogensverdeling die deel uitmaakt van de consultatiedocumenten.
Ook kunt u reageren op de twee belastingconstructies die in het consultatiedocument zijn opgenomen.

Geeft u hierbij aan om welke constructie uit de lijst van bijlage 10 van het IBO vermogensverdeling of de constructie uit het consultatiedocument het gaat?
Vermogen kan worden meegenomen in de vlaktaks , opbouw van vermogen uit financiële middelen , bezittingen kunnen worden geintregreerd. Wel is hoe eenvoudiger hoe beter, voorbeeld huizen >> geen mee weging is ook geen verschil tussen huur en koop door of vanuit heffingen. Dit geldt voor elke beïnvloeding bij elke post.