Concept beleidsprogramma circulair textiel 2025-2030
Reactie
Naam | Manufy (Circular Innovations BV) (Directeur N.W. Knabben) |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 26 juni 2024 |
Vraag1
• Verwacht u dat het beleidsprogramma effect zal hebben op u of uw organisatie?• Vindt u de gestelde beleidsdoelen haalbaar en uitvoerbaar?
• Heeft u nog andere suggesties, opmerkingen of ideeën over textiel die u wilt delen?
• Bent u het eens met de onderwerpen die zijn gekozen of mist u nog onderwerpen?
Wij zijn blij met het concept beleidsprogramma. Er moet verandering komen in de wijze waarop wij kleding produceren, distribueren en consumeren. De kledingindustrie is een biljoenenbusiness waarbinnen in het algemeen de kleding met de grootste footprint leidt tot de meest winstgevende businessmodellen. Dit moet en kan anders. Echter is de industrie dermate globaal versplinterd en zijn de belangen dermate groot, dat het erg complex zo niet onmogelijk is om mondiaal de industrie direct te veranderen. Echter kunnen wij vanuit Europa wel de vraag van consumenten naar kleding veranderen en de businessmodellen voor circulaire kleding interessanter maken. Wij denken dan ook dat het helpen van kledingmerken om meer circulair aanbod op de Europese markt te brengen, een goed begin is. Het is dan ook goed dat de Nederlandse overheid hierin een actieve rol wil blijven vervullen.
Wij (Manufy) zijn dan ook bezig om de stap naar een meer circulaire collectie voor kledingmerken mogelijk en haalbaar te maken. Dit doen wij door samen met een kledingmerk de roadmap naar een duurzamer/circulairder businessmodel digitaal vast te leggen en hierop actief de voortgang te monitoren. Binnen ons platform helpen wij dan ook per onderwerp een kledingmerk aan de juiste duurzame samenwerkingspartners, zoals een fabrikant, product paspoort leverancier, resale partner, repair partner, recycling partner, etc. Wetgeving en handhaving hierop helpt ons om de noodzaak van het aanbieden van een meer circulaire collectie hoger op de agenda te krijgen. Wij merken nu al bijvoorbeeld dat er vragen komen over hoe op een efficiënte wijze kleding teruggenomen kan worden.
In de bijlage hebben wij feedback/ervaringen gedeeld die wij vanuit ons netwerk van onder andere duurzame kledingproducenten en kledingmerken hebben teruggekregen.