Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Schiedam
|
Datum
|
20 juni 2023
|
Vraag1
Wat vindt u van het wetsvoorstel?
Uit o.a. de kamerbrief en de toelichting lees ik wat de scoop en welke de bevoegde autoriteiten zouden moeten gaan zijn. De focus die daarbij is nogal eng genomen.
Naar mijn mening moet het volgende ook in ogenschouw worden genomen:
- binnen verschillende overheden en organisaties zijn functionarissen belast met de uitvoering van de Wet Bibob. Het doel van die wet is het voorkomen dat subsidies, aanbestedingen, bepaalde vergunningen e.d. worden misbruikt voor het plegen van strafbare feiten, dan wel uit gepleegde strafbare feiten verkregen of te verkrijgen, op geld waardeerbare voordelen te benutten (i.c. witwassen). Om onderzoek te kunnen doel in het kader van deze wet hebben Bibob-functionarissen direct toegang nodig tot het UBO-register.
- De Omgevingsdiensten zijn uitvoeringsdiensten voor gemeenten en provincie. Hen wordt een belangrijke rol toe gedicht door de commissie van Aartsen m.b.t. de aanpak van milieucriminaliteit. Milieucriminaliteit Van Aartsen zegt ook nog daarbij dat milieucriminaliteit vanwege aard en omvang ondermijnend is.
Sinds 2012 wordt in het Nationale Dreigingsbeeld Milieucriminaliteit de volgende definitie gehanteerd: ‘Milieucriminaliteit omvat strafrechtelijk, bestuursrechtelijk en/of moreel verwijtbaar gedrag op het terrein van de milieuwet- en regelgeving die (aannemelijk) milieuschade tot gevolg heeft en waarmee tegelijkertijd (bedrijfs) economisch voordeel en/of immaterieel gewin wordt nagestreefd.’ Strafbaarstelling van dergelijke delicten is veelal geregeld via de Wet op de Economische Delicten (WED), maar ook het strafrecht speelt vaak een rol, bijvoorbeeld waar sprake is van valsheid in geschrifte (artikel 225 Sr) dat vaak een rol speelt bij allerlei vormen van milieucriminaliteit. Milieudelicten, fraude, ondermijnende criminaliteit en witwassen gaan hier hand in hand.
De Boa's in dienst van de OD's zouden in verband met hun opsporingstaken daarom toegang moeten krijgen tot het UBO-register.
- Zowel Van Artsen als de CCV stellen dat de aanpak van milieucriminaliteit versterkt dient te worden door een datagedreven aanpak, nl door verschillende databronnen aan elkaar te koppelen en daarmee afwijkende handelingen te detecteren. Die handelingen zijn wezenlijk als aanwijzing voor mogelijke milieucriminaliteit. Dit betekent dat de risico- cq de handhavingsanalist toegang zou moeten kunnen krijgen tot de gegevens uit het UBO-register.