Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Groningen
|
Datum
|
23 juni 2023
|
Vraag1
Wat vindt u van het wetsvoorstel?
Onderwerp: Internetconsultatie Wijzigingswet beperking toegang UBO-register
Dank voor de geboden ruimte om te kunnen reageren op het consultatiewetsvoorstel inzake de Wijzigingswet beperking toegang UBO-registers.
Het is ons opgevallen dat de reikwijdte van de wet helaas beperkt is tot een viertal categorieën. De toepassing van de Wet Bibob door bestuursorganen is niet één van deze categorieën, wat naar onze mening wel een categorie zou moeten zijn. Bestuursorganen toetsen aanvragen voor (bijvoorbeeld) vergunningen of subsidies of ze niet gebruikt worden voor criminele doeleinden. Onderdeel van het Bibob-onderzoek is vergelijkbaar met het cliëntenonderzoek dat o.a. banken uitvoeren voordat zij een zakelijke relatie aangaan. Banken raadplegen de UBO-registers hiervoor. Voor bestuursorganen zou diezelfde openheid geboden moeten worden; weten met wie de overheid zaken doet. Het aantal Bibob-relaties strekt zich in een gemiddeld onderzoek ver uit. Zo wordt er niet alleen gekeken naar de begunstigde, zeggenschaphebbende en/of leidinggevende, maar juist ook naar de uiteindelijke begunstigde, uiteindelijke zeggenschaphebbende en/of uiteindelijke leidinggevende. Het risico in het Bibob-onderzoek zit in het zakelijksamenwerkingsverband; personen/partijen zonder formele zeggenschap, maar met feitelijke invloed op de aanvrager van de vergunning of subsidie. Het vaststellen van deze schijnconstructies is lastig en kost veel tijd. Om een volledig en gedegen onderzoek te kunnen doen naar alle relaties van de betrokkene, waar mogelijke zakelijksamenwerkingsverbanden uit te halen zijn, is het van belang om de UBO-registers te kunnen raadplegen.
Wij vertrouwen erop dat u onze reactie op de Wijzigingswet beperking toegang UBO-register meeneemt in de definitieve wet.