Wet vereenvoudiging beroepenstructuur psychologische beroepen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rijswijk
Datum 25 februari 2024

Vraag1

Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Ik kan mij vinden in de reactie van de hoofdopleiders van de opleiding tot Orthopedagoog-generalist. Met name de onderstaande stukken die ik uit de brief kopieerde:
De psychologische en pedagogische zorg kent twee basisberoepen (artikel-3 wet BIG): de GZ-psycholoog en de Orthopedagoog-Generalist die naast elkaar hoogwaardige zorg bieden aan mensen met geestelijke gezondheidsproblemen en aan mensen die zich in een afhankelijkheids-, of opvoedrelatie bevinden. In het huidige wetsvoorstel wordt de beroepenstructuur van uitsluitend de psychologische zorg geschetst, zonder enige referentie naar, of afstemming met, de pedagogische zorg.
Met het huidige voorstel wordt het tegendeel bereikt. De naamswijziging van het BIG artikel-3 beroep GZ-psycholoog naar Gezondheidszorgpsycholoog-Generalist leidt tot een naam die zeer sterk lijkt op het aanpalende artikel-3 BIG beroep Orthopedagoog-Generalist. Daarmee wordt geen helderheid, maar juist verwarring gecreëerd.
De suggestie van de beroepsvereniging van psychologen (NIP) om de context van systeem en relaties toe te voegen aan de deskundigheid van de gezondheidszorgpsycholoog-generalist, hetgeen van oudsher behoort tot het deskundigheidsgebied van de Orthopedagoog Generalist, leidt daarmee tot nog grotere verwarring en overlap tussen art. 3 BIG beroepen. Een dergelijke verbreding leidt ertoe dat beide beroepen zich onvoldoende van elkaar onderscheiden, terwijl de onderscheidendheid van een beroep juist een voorwaarde is voor toelating tot de wet BIG1.
Ten slotte wordt beoogd een privaat overzichtsregister in te richten waarin uitsluitende de psychologische BIG geregistreerde professionals te vinden zijn met hun expertise op het gebied van methodiek (bijv. schematherapie, systeemtherapie of CGT). Zo’n overzichtsregister juichen wij zeer toe, maar uitsluitend wanneer ook hier zorgverleners uit de psychologische en pedagogische zorg zijn opgenomen. Anders zou het betekenen dat cliënten in verschillende verzuilde systemen moeten opzoeken.