Wet vereenvoudiging beroepenstructuur psychologische beroepen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 19 februari 2024

Vraag1

Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
In de omschrijving zoals opgenomen in het huidige wetsvoorstel ligt de nadruk op het behandelen van stoornissen, en dit doet geen recht aan het brede kennis- en werkdomein van de gz-psycholoog-generalist.
In het nieuwe beroep worden de beroepen gezondheidszorgpsycholoog en kinder- en jeugdpsycholoog samengevoegd. Bovendien is de gz-psycholoog-generalist niet alleen werkzaam in de (curatieve) ggz, maar ook in de jeugdzorg, de ouderenzorg, revalidatie, medische zorg, en de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Daarbij gaat het niet alleen om het vaststellen en behandelen van stoornissen, maar ook om het versterken van het vermogen van mensen om met hun fysieke, emotionele en sociale uitdagingen om te gaan, en zelf zo veel mogelijk eigen regie te voeren, in verschillende levensfasen.
De gezondheidszorgpsycholoog-generalist houdt zich bezig met mentale gezondheid, preventie, diagnostiek, indicatiestelling, begeleiding en behandeling van mensen. Hierbij is aandacht voor -ontwikkeling, in de context van systeem en relaties, bijvoorbeeld binnen het gezin, op school/werk, en in de maatschappij, gedurende de hele levensloop.
Ik ben het dan ook niet eens met het deskundigheidsgebied zoals dat nu in het wetsvoorstel staat. Het doet geen recht aan de kern van ons vakgebied. Ik dring erop aan dat de omschrijving van deskundigheidsgebied wordt verbreed, in lijn met het eerdere voorstel van de beroepsverenigingen NIP en NVP.
Het deskundigheidsgebied vormt de kern van het beroep en de basis voor het competentieprofiel en de opleiding van gezondheidszorgpsychologen-generalist in de toekomst. Het is van groot belang dat zij worden opgeleid vanuit dit brede kader. Op basis daarvan kunnen zij een bijdrage leveren een sterke, veerkrachtige maatschappij.
Dit is tevens in lijn met de nieuwe jeugdwet, waarin expliciet afstand genomen wordt van het (verouderde) medisch model dat in de huidige beroepenbeschrijving sterk naar voren komt.
In mijn voormalig werk als GZ-psycholoog binnen speciaal onderwijs is het enkel mogelijk om passende zorg te bieden wanneer er oog is voor het kind/de jongere binnen de context van zijn leefomgeving en de maatschappij. Daarnaast is het van cruciaal belang om het stoornisdenken te verminderen, te richten op normaliseren, en om met het systeem handelingsgericht te werken aan groei.