Besluit abonnementstarief Wmo 2020 en bevoegdheid kwijtschelding CAK bij tekortkomingen keten
Reactie
Naam
|
Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (drs. J. Huizinga)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
29 maart 2019
|
Vraag1
Is dit besluit effectief in het te bereiken doel?
invoering van een abonnementstarief, van een vast bedrag per maand onafhankelijk van de omvang van de zorg/ondersteuning en met een heldere START en STOP datum biedt kansen voor om het administratieve proces voor zorgaanbieders rond de eigen bijdrage sterk te vereenvoudigen. De ruimte die gemeenten geboden wordt om zelf het moment van START en STOP te bepalen (in de toelichting wordt genoemd de datum van de toekenningsbeschikking of de datum waarop de ondersteuning feitelijk start, ik sluit niet uit dat er in de praktijk nog meer varianten zullen ontstaan) bergt het risico in zich dat een zorgaanbieder te maken krijgt met per gemeente verschillende START en STOP -momenten. Voor zorgaanbieders is dit met name relevant wanneer de gemeente voor het aanleveren van een START- of STOP-datum aan het CAK afhankelijk is van gegevensaanlevering door de zorgaanbieder. Verschillende definities van een START- en/of STOP-datum dragen zo bij tot extra administratieve lasten bij een zorgaanbieder.
Vraag2
Kan het besluit of de toelichting beter?
Bovengenoemd probleem speelt in die gevallen waar de gemeente voor het bepalen van de START- of STOP-datum afhankelijk is van gegevens van de zorgaanbieder. Het probleem kan worden voorkomen wanneer er landelijk een uniforme definitie van START- en STOP-datum wordt gehanteerd voor het verschuldigd zijn van een eigen bijdrage.