Wijziging Besluit energie vervoer voor verhoging percentage jaarverplichting 2024
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
5 september 2023
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen en/of suggesties voor de aanpassing van het Besluit energie vervoer en/of de toelichting?
Toch weer een paadje gevonden om iedereen de auto te laten houden. Terwijl het totaal onrealistisch is dat iedereen (of elk huishouden) een eigen auto heeft, na de energietransitie. Er zijn domweg niet genoeg materialen.
Elke beleidsmaker weet dat ook. Waarom dan toch het sprookje in stand houden dat iedereen een auto kan houden? Omdat het op korte termijn verkiezingswinst oplevert voor de vroem vroem partijen, omdat zo de rijke mensen nog even snel kunnen omschakelen naar gesubsidieerd elektrisch rijden (vaak in die veel te grote auto's, die helemaal niet passen in een stedelijke omgeving; waarbij de bestuurder niet ziet wie er vlak voor de wagen staat, dus je moet zelf maar zorgen dat je niet in de weg staat of fietst), omdat partijen die binnen de invloedsfeer van de shell lobby vallen zo hun fossiele vrienden nog langer kunnen bedienen (want bijmengen etc betekent ook: nog langer fossiele brandstoffen, waarmee gemengd wordt), omdat de overheid anders echt met de billen bloot moet over fossiele subsidies (ja, zo noemen zowel de wereldhandelsorganisatie èn onze eigen overheid de belastingvoordelen die fossiele bedrijven krijgen, dus hou op met flauw doen over die term).
De echte toekomst ligt in fijnmazig openbaar vervoer, grootschalig faciliteren fietsen van alle snelheden, straten voor fietsers/wandelaars/spelende kinderen (dus niet voor auto's) en grotere parkeerplaatsen aan de rand van wijken.
Om te overleven (en dit is geen overdreven term) moeten we ein-de-lijk eens van die fossiele brandstoffen af. Stop met beloven, start met handelen. Stop met bijmengen, start met het ontmoedigen van autogebruik.