Besluit houdende wijziging van het Tabaks- en rookwarenbesluit
Reactie
Naam
|
Philip Morris Benelux (PJH van den Driest)
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
2 september 2017
|
Vraag1
Wat vindt u van het voorstel om speciaalzaken die uitsluitend rookwaren en rookaccesoires verkopen per 1 januari 2020 direct uit te zonderen van het uitstalverbod?
Het voorstel om speciaalzaken uit te zonderen van het uitstalverbod doet recht aan de wens van de Tweede Kamer. Echter de gestelde eis van 100% omzetafhankelijkheid is een zeer stringente eis waar slechts een miniem aantal zaken aan zal kunnen voldoen om economisch levensvatbaar te blijven. Daarmee stelt de voorgestelde uitzondering de facto niets voor. Hiermee wordt dus geen recht gedaan aan de uitgesproken wens van de Kamer om speciaalzaken uit te zonderen van het uitstalverbod.
Daarnaast pleiten wij er nadrukkelijk voor om rookloze alternatieven voor sigaretten en shag uit te zonderen van het uitstalverbod. Wij hebben dit uitvoerig gemotiveerd en uiteengezet in het hierbij gesloten document.
Vraag2
Wat vindt u van het voorstel dat supermarkten vanaf 2020 verplicht zijn om aan het uitstalverbod te voldoen?
Gegeven dat de beslissing om een uitstalverbod in te voeren door de Tweede Kamer is genomen en deze in eerste instantie op supermarkten was gericht, ondersteunen wij het voorstel dat supermarkten een kortere transitieperiode krijgen dan bijvoorbeeld tabaksspeciaalzaken en benzinestations waar de omzetafhankelijkheid van tabaksverkopen veel groter is.
Daarnaast pleiten wij er nadrukkelijk voor om rookloze alternatieven voor sigaretten en shag uit te zonderen van het uitstalverbod. Wij hebben dit uitvoerig gemotiveerd en uiteengezet in het hierbij gesloten document.
Vraag3
Wat vindt u van het voorstel dat andere verkooppunten dan supermarkten tot 2022 uitgezonderd worden van het uitstalverbod?
Gegeven dat de beslissing om een uitstalverbod in te voeren door de Tweede Kamer is genomen, vinden wij het gerechtvaardigd dat de inwerkingtreding gerelateerd wordt aan het belang van de tabakscategorie binnen de totale omzet van een verkoopkanaal. Om deze reden ondersteunen wij dat andere verkooppunten, met name tabaksspeciaalzaken en benzinestations, een langere transitieperiode krijgen dan supermarkten.
Daarnaast pleiten wij er nadrukkelijk voor om rookloze alternatieven voor sigaretten en shag uit te zonderen van het uitstalverbod. Wij hebben dit uitvoerig gemotiveerd en uiteengezet in het hierbij gesloten document.
Vraag4
Wat vindt u van het voorstel dat een zelfstandig aankooptransactie via een tabaksautomaat niet meer is toegestaan vanaf 2022?
Dit besluit impliceert een verbod van tabaksautomaten en rijkt daarmee veel verder dan een uitstalverbod. De economische impact lijkt dan ook groter en daarmee zou het zou het gerechtvaardigd zijn om een langere overgangstermijn dan 2022 te hanteren om automaten uit te faseren.
Bijlage