Besluit houdende wijziging van het Tabaks- en rookwarenbesluit

Reactie

Naam Willem Scholten Consultancy (drs WK Scholten)
Plaats Lopik
Datum 10 augustus 2017

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel om speciaalzaken die uitsluitend rookwaren en rookaccesoires verkopen per 1 januari 2020 direct uit te zonderen van het uitstalverbod?
Tabaksproducten zijn (evenals alcohol) schadelijker en verslavender dan vele middelen die onder de Opiumwet gebracht zijn. Onder de Opiumwet is elke verkooppromotie verboden, en een consistente regelgeving vergt dat dit dus ook het geval moet zijn voor de nog schadelijkere tabaksproducten. De lichtere regelgeving voor tabalsproducten in vergelijking met opiumwetmiddelen is om dezelfde reden disproportioneel.
Om deze reden is een uitzondering van het uitstalverbod ongewenst, voor welk verkooppunt dan ook. Helaas is prohibitie van psychoactive stoffen zoals onder de Opiumwet en de internationale drugsverdragen het geval is ineffectief gebleken en het moet daarom niet één op één gekopieerd worden naar tabaksproducten. De maatregelen die wel effectief zijn, zoal shet verbieden van elke promotie moet wel degelijk worden gekopieerd.

Vraag2

Wat vindt u van het voorstel dat supermarkten vanaf 2020 verplicht zijn om aan het uitstalverbod te voldoen?
Zie antwoord op vraag 1. Dit verbod zou eerder moeten worden ingevoerd voor alle verkooppunten tegelijk.

Vraag3

Wat vindt u van het voorstel dat andere verkooppunten dan supermarkten tot 2022 uitgezonderd worden van het uitstalverbod?
Zie antwoord op vraag 1. Dit verbod zou eerder moeten worden ingevoerd voor alle verkooppunten tegelijk.

Vraag4

Wat vindt u van het voorstel dat een zelfstandig aankooptransactie via een tabaksautomaat niet meer is toegestaan vanaf 2022?
Gelet op de schadelijkheid van tabaksproducten zou een verbod op tabaksautomaten al per 1 januari 2018 moeten worden doorgevoerd. Nederland heeft zich hiertoe naar mijn mening reeds jaren geleden verplicht door zich aan te sluiten bij de FCTC.