Besluit veilige jaarwisseling
Reactie
| Naam | Anoniem |
|---|---|
| Plaats | Heteren |
| Datum | 8 november 2025 |
Vraag1
U kunt tot en met 5 december 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van het besluit en de toelichting.1. Wat vindt u van de voorgestelde uitwerking?
2. In het Beleidskompas is tevens een scenario opgenomen waarin de burgemeester een locatie aanwijst waar het afsteken van vuurwerk tijdens oud en nieuw is toegestaan. Dit kan gelden voor iedereen (variant A) of uitsluitend voor leden van een vereniging (variant B). Dit scenario is niet verder uitgewerkt, omdat zij minder goed aansluit bij de doelstellingen van de initiatiefnemers. Indien gewenst kunt u hierop reflecteren.
Het besluit legt onhaalbare eisen op aan gemeenten, politie en verenigingen en maakt veilige uitvoering van de wet feitelijk onmogelijk.
Gemeenten moeten ontheffingen beoordelen, veiligheidsplannen toetsen, toezicht organiseren en handhaving uitvoeren. In het besluit staat letterlijk dat dit “in de regel plaatsvindt door boa’s binnen de gemeente”, terwijl er structureel een tekort is aan boa’s en politiecapaciteit. Er is geen landelijk handhavingsplan en geen extra financiering geregeld.
Burgemeesters krijgen volledige verantwoordelijkheid en zelfs mogelijke aansprakelijkheid bij incidenten, terwijl de uitvoering afhankelijk is van vrijwilligers. Verenigingen moeten voldoen aan eisen die vergelijkbaar zijn met professionele vuurwerkshows: een afgesloten terrein, permanent toezicht, blusmiddelen, opslagvoorwaarden en vervoer conform ADR-regels. Dat is onhaalbaar voor lokale organisaties.
Daarnaast beperkt het besluit de hoeveelheid vuurwerk tot 200 kilo F2 per ontheffing en verplicht het dat dit slechts op 31 december tussen 12:00 en 18:00 uur wordt geleverd. Dit is logistiek onmogelijk en maakt het organiseren van een dorpsshow vrijwel uitgesloten.
Het doel van de wet – een veilige en eenduidige jaarwisseling – wordt met dit besluit niet bereikt. In plaats daarvan ontstaat willekeur tussen gemeenten, rechtsongelijkheid tussen burgers en een groter risico op illegaal vuurwerk.
Conclusie:
Het conceptbesluit is onuitvoerbaar, onhandhaafbaar en juridisch riskant.
De uitvoering legt disproportionele lasten bij gemeenten en vrijwilligers, zonder middelen of duidelijkheid.
Deze regeling mag daarom niet in werking treden, het liefst komt dit verbod nooit in werking.