Besluit veilige jaarwisseling
Reactie
| Naam | Anoniem |
|---|---|
| Plaats | Almelo |
| Datum | 9 november 2025 |
Vraag1
U kunt tot en met 5 december 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van het besluit en de toelichting.1. Wat vindt u van de voorgestelde uitwerking?
2. In het Beleidskompas is tevens een scenario opgenomen waarin de burgemeester een locatie aanwijst waar het afsteken van vuurwerk tijdens oud en nieuw is toegestaan. Dit kan gelden voor iedereen (variant A) of uitsluitend voor leden van een vereniging (variant B). Dit scenario is niet verder uitgewerkt, omdat zij minder goed aansluit bij de doelstellingen van de initiatiefnemers. Indien gewenst kunt u hierop reflecteren.
Reactie op de internetconsultatie betreffende de wetswijziging vuurwerkverbod
Het voorliggende voorstel voldoet niet aan de intentie van de eerder aangenomen amendementen. De voorgestelde vuurwerkverenigingen zijn in de praktijk niet laagdrempelig: de eisen komen overeen met die voor professionele vuurwerkshows. Hierdoor verdwijnt een toegankelijk legaal alternatief voor consumenten.
Recente verkoopcijfers tonen dat legaal siervuurwerk nog altijd zeer populair is. Het reguleren van deze bestaande, grote groep vuurwerkliefhebbers is effectiever dan hen richting de illegale markt te sturen. Door het legale aanbod vrijwel onmogelijk te maken, wordt de vraag niet weggenomen, maar verplaatst naar een oncontroleerbare en risicovollere omgeving. Dit vergroot de aantrekkelijkheid van illegaal vuurwerk, waar nu al de meeste incidenten, handel en overlast uit voortkomen.
Het alternatief waarbij gemeenten één locatie aanwijzen voor verenigingen is eveneens onrealistisch. Dit zou betekenen dat grote hoeveelheden vuurwerk door consumenten naar één plek moeten worden vervoerd en dat daar grote menigten samenkomen tijdens een toch al risicovolle nacht. Veiligheid en toezicht zijn dan nauwelijks te waarborgen. Bovendien zullen veel gemeenten geen geschikte locatie hebben of slechts beperkt aanwijzen, wat leidt tot ongelijkheid en vuurwerktoerisme.
In stedelijke gebieden is naleving van de gestelde eisen vaak onmogelijk. Daarnaast is te verwachten dat weinig gemeenten daadwerkelijk vergunningen zullen verlenen, omdat de opzet te complex en onrealistisch is voor burgers. Daarmee bestaat het risico dat legaal siervuurwerk in de praktijk vrijwel verdwijnt, terwijl de illegale markt juist groeit.
Handhaving van een verder uitgebreid verbod is bovendien niet uitvoerbaar onder de huidige capaciteitsproblemen bij politie en toezichthouders. Juist waar de grootste problemen liggen – in de illegale handel – is handhaving nu al onvoldoende.
Dit voorstel treft vooral de goedwillende burger en levert slechts een symbolische oplossing zonder daadwerkelijke vermindering van overlast. Het behoud van een gecontroleerde, toegankelijke vorm van legaal siervuurwerk is noodzakelijk om grip te houden en risico’s te beperken