Besluit Vrijstelling rijbewijs C
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
WOERDEN
|
Datum
|
21 oktober 2024
|
Vraag1
U kunt tot en met 11 november 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van het besluit en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u of uw organisatie?
Geachte ontvanger,
Dagelijks hou ik mij bezig met de verkoop van (zware) elektrische bedrijfswagens waarbij rijbereik, opladen en laadvermogen de drie dealbreakers keer op keer zijn. Inmiddels zit in mijn portfolio een viertal bedrijfswagens die meer dan 400km WLTP kunnen en derhalve rijbereik niet meer het grootste issue is. Tevens zijn deze voertuigen, met grote accu's (110kWh), snel op te laden met een maximum van 150kW mits het bedrijfsproces ingericht kan worden om tijd vrij te maken voor snelladen. Want een 110kWh accu volladen met AC 3-fase 11kW lukt niet overal en dus is snelladen vaak de oplossing van het laadprobleem (los er van dat grote bussen niet eens in de woonwijken geparkeerd/opgeladen kunnen worden i.v.m. de plaatselijke verordening; ik zou graag ook een petitie starten voor meer AC-laadpunten op openbare terreinen specifiek voor grote bedrijfswagens, het segment waar ook het laadvermogen momenteel nog een probleem is.
Sinds de bekendmaking dat er een wet aan zit te komen voor de vrijstelling van rijbewijs C voor een elektrische bedrijfswagen verkoop ik wekelijks voertuigen in dit segment, die al dan niet tijdelijk worden teruggekeurd naar 3.500kg (indien mogelijk en derhalve nauwelijks nog laadvermogen hebben) óf kiest mijn klant er voor dat ik pas de auto's mag uitleveren nadat de wet ingegaan is. In mijn orderportefeuille staan meer dan 100+ van dit soort voertuigen in afwachting van definitieve wetgeving. Los daarvan zal deze wetgeving de deur openzetten voor ondernemers om door te pakken voor elektrificeren van hun wagenpark omdat het laadvermogen-probleem dan ook is opgelost.
Meer groen op straat en snel!