Besluit Vrijstelling rijbewijs C
Reactie
Naam
|
Iveco Nederland bv (Kees Oostveen)
|
Plaats
|
Andelst
|
Datum
|
11 november 2024
|
Vraag1
U kunt tot en met 11 november 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van het besluit en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u of uw organisatie?
Voor een vlotte vervanging van diesel aangedreven bestelwagens door bestelwagens met alternatieve aandrijving is het noodzakelijk dat voor de ondernemer zoveel mogelijk beperkende factoren worden weggenomen. Naast actieradius en laadmogelijkheden zijn laadvermogen en het kunnen trekken van aanhangers belangrijke factoren.
Op Europees niveau heeft men dit ingezien en wordt de rijbewijsrichtlijn aangepast. Dit duurt nog even dus het zou helpen als Nederland in ieder geval op nationaal niveau hierop vooruit kan lopen.
Op dit moment is de Europese rijbewijs wetgeving als volgt:
a) Je mag met rijbewijs B een voertuig besturen met een maximaal gewicht van 3500 kg en dan mag je nog een
aanhanger trekken van 750 kg. Totaal 4250 kg. Personenvervoer tot 8+1 is ook toegestaan
b) Met extra rijbewijs E achter B mag je een zwaardere aanhanger trekken van 3500 kg.
In het voorstel vanuit Europa wordt niet gesproken over een ontheffing van rijbewijs C maar over het verhogen van het gewicht bij rijbewijs B indien dit voertuig is voorzien van alternatieve aandrijving.
Punt a) wordt aangepast; Het maximaal gewicht bij rijbewijs B wordt dan 4250 kg. maar er is geen sprake meer van een 750 kg aanhangwagen. Het aantal personen (maximaal 8+1 wordt niet gewijzigd)
Punt b) blijft ongewijzigd waardoor je met rijbewijs E achter B nog steeds een aanhanger of oplegger mag trekken van 3500 kg. In het geval van een oplegger is bepaald dat de 3500 kg. het gewicht is onder de assen van de oplegger
Alleen bij wijziging deze gewichten 4250 (rijbewijs B) en 4250 + 3500 (rijbewijs E achter B) verwijder je de blokkades voor de gebruiker.
Het niet kunnen trekken van een aanhanger is enorm beperkend voor een groot aantal bedrijven
Technisch zijn de 4250 kg voertuigen veiliger, het zijn in principe dezelfde voertuigen als de 3500 kg varianten maar wel voorzien van extra veiligheidssystemen en snelheidsbegrenzer. Een aanvullende rijopleiding lijkt ons dan ook niet absoluut noodzakelijk. Er moet wel gekeken worden hoe de bestuurder diens om te gaan met specifieke verkeersborden voor vrachtwagens.