Besluit Vrijstelling rijbewijs C
Reactie
Naam
|
Hogeschool van Amsterdam (Dr. W Ploos van Amstel)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
22 oktober 2024
|
Vraag1
U kunt tot en met 11 november 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van het besluit en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u of uw organisatie?
Ik ben blij dat er in dit slepende dossier nu een (voorlopige en tijdelijke) oplossing komt met een vrijstelling tot het bij de EU goed is geregeld over enkele jaren. Dan kunnen ondernemers die hun bestelvloot willen verduurzamen vooruit. Het vereiste 'groot' rijbewijs is niet werkbaar en kostbaar in de praktijk.
Positief is dat samen met het bedrijfsleven wordt gewerkt aan 'aanvullende' opleidingseisen voor mensen die beroepsmatig op de weg zitten. Met name de voor zware voertuigen geldende (vrachtwagen)eisen rond bijvoorbeeld inhaalverboden en maximum snelheid zijn belangrijk. Mogelijk kunnen verzekeraars worden betrokken bij de 'handhaving' op het volgen van de aanvullende examens (en mogelijk zelf Leven Lang Ontwikkelen). Op termijn kan een bedrijf wellicht ook worden gevraagd om rijstijlbegeleiding in te voeren (onderdeel van convenant maken). Ik ben benieuwd naar de nadere uitwerking van de convenantafspraken.
Enkele punten voor de monitoring. De minimale twee jaar rij-ervaring kan wel eens knellend werken. Mijn suggestie: blijf deze maatregel volgen. Je ontneemt mogelijk jongeren de relevante rij- en werkervaring. De combinatie zware bestelauto en aanhanger is er ook een om te monitoren vanuit het perspectief verkeersveiligheid (al is dat nu al staand beleid).
De tachograafplicht in de AMVB is mij na het lezen van alle documenten niet duidelijk. Wel of niet? Of op termijn wel?
Het OM was destijds kritisch over de vrijstelling. Wat is nu het oordeel van het OM over de AMVB? Kan dit het proces nog verstoren? Waarom is het advies van het OM eigenlijk nog niet bekend?