Besluit acute zorg Wkkgz
Reactie
Naam
|
Federatie Medisch Specialisten (A. Ravensbergen)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
22 januari 2019
|
Vraag1
1. Worden in deze algemene maatregel van bestuur de juiste categorieën van zorgaanbieders aangewezen?
Voor zover de Federatie Medisch Specialisten het kan overzien, zijn de juiste categorieën zorgaanbieders benoemd.
Vraag2
2. Zijn de taken van het regionaal overleg acute zorgketen goed omschreven (artikel 8A.2 met toelichting, paragrafen 5 en 6 van de toelichting)?
De in artikel 8A.2 beschreven taken van het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ) lijken te overlappen met de afspraken die door veldpartijen zijn vastgelegd in bijvoorbeeld het Kwaliteitskader Spoedzorgketen. Bijvoorbeeld dat er een werkend systeem (7x24 uur) is dat inzicht biedt in de actueel beschikbare capaciteit aan acute zorg in de regio. Hierover is door veldpartijen in het genoemde Kwaliteitskader een nieuwe veldnorm gedefinieerd die nog moet worden uitgewerkt en geïmplementeerd. Ook punten in het Actieplan Acute Zorg dat door veldpartijen uit de hoofdlijnakkoorden in eerste- en tweedelijnszorg is opgesteld om onder meer knelpunten in de instroom en uitstroom van patiënten in de acute zorg op te pakken, lijken nu deels verankerd te worden in het ROAZ. De vraag is hoe de taken van dit gremium zich daarmee verhouden tot de afspraken en uitvoeringstaken die voortvloeien uit het Kwaliteitskader Spoedzorgketen en het Actieplan Acute Zorg, en eventuele andere gezamenlijke afspraken over de organisatie en kwaliteit van de acute zorg.
Met betrekking tot de geconstateerde schaarste in de arbeidsmarkt, en de gevolgen hiervan voor de acute zorg (pag. 8) merkt de Federatie op dat het niet alleen een schaarste betreft van verpleegkundigen. Het opleidingsakkoord waarin afspraken zijn gemaakt over het verminderen van opleidingsplaatsen voor de medisch specialistische vervolgopleidingen en de individualisering van de medisch specialistische vervolgopleidingen, leidt ertoe dat ook minder medisch specialisten worden opgeleid. Er is geen tekort aan medisch specialisten, maar als er minder arts-assistenten in opleiding zijn, kan dat gevolgen hebben voor de bezetting van de spoedeisende zorg in de ziekenhuizen. In de toelichting wordt gesteld dat partijen in het regionale overleg de opleidingsinspanningen monitoren en bespreken en er belang bij hebben hierin hun verantwoordelijkheid te nemen. De Federatie wijst er in dit verband op dat de minister van VWS het aantal opleidingsplaatsen voor de medisch specialistische vervolgopleidingen vaststelt.
Met betrekking tot de organisatie van de acute zorg:
Er zijn momenteel 11 traumacentra aangewezen. Blijft bij een wijziging van het aantal (level 1) traumacentra de organisatiestructuur van ROAZ gelijk? Met andere woorden, hoe worden scope en organisatorische behapbaarheid per regio geborgd?
Vraag3
3. Welke suggesties hebt u verder ten aanzien van de algemene maatregel van bestuur?
-
Vraag4
4. Hebt u nog overige opmerkingen?
1. Het Besluit Acute zorg wordt ondergebracht bij Artikel 3a Wkkgz. Dit wetsartikel is echter nog niet aangenomen en hangt af van de invoering van de Aanpassingswet WTZA (34768). Indien de Aanpassingswet niet is ingevoerd is er geen artikel 3a en daarmee geen basis voor artikel 8A Wkkgz.
Wanneer is de verwachte inwerkingtreding van de Aanpassingswet WTZA? En met ingang van wanneer treedt dan het Besluit Acute Zorg in werking?
2. Tijdige en juiste zorg is in spoedeisende situaties van essentieel belang. In dit kader bestaan er op dit moment verschillende concrete normen voor de bereikbaarheid van spoedeisende zorg. Voor de bereikbaarheid van spoedeisende hulp in het ziekenhuis / acute verloskundige zorg is een zogeheten 45-minuten norm vastgesteld. In de Nota van Toelichting, paragraaf 4, wordt gerefereerd aan het Algemeen Overleg van de Vaste commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de ziekenhuiszorg op 21 november 2018. In dit overleg heeft de Minister voor Medische Zorg toegezegd naar de medisch-inhoudelijke kant van deze 45-minuten norm over de bereikbaarheid van een spoedeisende hulp of afdeling acute verloskunde te willen kijken. Onder meer vanuit de vraag of dit inderdaad de beste norm is of dat er andere normen denkbaar zijn en of in het buitenland dit op een praktischere manier geregeld is. De Federatie Medisch Specialisten wil graag geïnformeerd én betrokken worden bij een medisch-inhoudelijke analyse van de 45-minuten norm.