Besluit acute zorg Wkkgz

Reactie

Naam KBO-PCOB (drs. MGB Vanderkaa)
Plaats Utrecht
Datum 22 januari 2019

Vraag2

2. Zijn de taken van het regionaal overleg acute zorgketen goed omschreven (artikel 8A.2 met toelichting, paragrafen 5 en 6 van de toelichting)?
Seniorenorganisatie KBO-PCOB mist in artikel 8A.2 borging van de betrokkenheid van cliënten, terwijl de beschikbaarheid en werkwijze van acute zorg in de nabije omgeving van groot belang is voor senioren. Zij moeten op de hoogte zijn en gehoord worden als er beslissingen worden genomen die hen kunnen raken. Vanzelfsprekend is het niet zinvol om alle uitvoeringstechnische kwesties met cliënten af te stemmen, maar het in artikel 8A.2 en de paragrafen 5 en 6 van de toelichting beschreven overleg gaat te veel over de hoofden heen van de mensen die mogelijk een beroep moeten doen op de acute zorg.

Weliswaar staat in de artikelsgewijze toelichting op blz. 13 reeds dat de ministeriële regeling kan bepalen dat ook andere organisaties moeten worden uitgenodigd als er een onderwerp is geagendeerd dat hen raakt (waarbij volgens de toelichting bijvoorbeeld gedacht kan worden aan patiëntenorganisaties), maar voorkomen moet worden dat het betrekken van patiënten en senioren hiermee te vrijblijvend van aard blijft. KBO-PCOB is daarom van mening dat de in artikel 8A.2, derde lid aangekondigde ministeriële regeling duidelijke regels zal moeten bevatten over het informeren van en overleggen met (organisaties van) cliënten, patiënten en senioren.

Vraag3

3. Welke suggesties hebt u verder ten aanzien van de algemene maatregel van bestuur?
Artikel 8A.4, eerste lid, onderdeel e bevat een inspanningsplicht voor de zorgaanbieder om zich bij dreigende beëindiging of opschorting van het aanbieden van acute zorg op een bepaalde locatie, in te spannen om onzekerheid te voorkomen bij de inwoners uit de omgeving die belang hebben bij de door de zorgaanbieder geboden acute zorg. KBO-PCOB is tevreden dat de minister voor Medische Zorg geen gehoor heeft gegeven aan de suggestie van de IGJ om het betreffende artikelonderdeel af te zwakken, maar vraagt zich af of er geen verdere aanscherping nodig is. Wat gebeurt er als de verplicht gestelde inspanning geen positief resultaat oplevert en acute zorg verdwijnt? De wet- en regelgeving zal duidelijk moeten maken wie in dat geval op welke termijn verantwoordelijk is voor het aanbieden of regelen van een vangnet dan wel structureler alternatief.

Volgens het conceptbesluit en de toelichting daarop kunnen bij ministeriële regeling nadere regels ter zake worden gesteld indien de Leidraad wijziging acute zorgaanbod van het Landelijk Netwerk Acute Zorg niet zodanig wordt aangepast dat daarin op zorgvuldige wijze het proces van besluitvorming wordt beschreven, inclusief de betrokkenheid van ketenpartners, zorgverzekeraars, gemeenten én inwoners. KBO-PCOB hecht er zeer aan dat de betrokkenheid van inwoners, waaronder met name ook senioren, linksom of rechtsom, op transparante wijze vorm krijgt en pleit ervoor om dit bij ministeriële regeling af te dwingen indien dit niet spoedig en afdoende langs andere weg tot stand komt.