Besluit acute zorg Wkkgz

Reactie

Naam Zorgverzekeraars Nederland (Drs. M. Schapendonk)
Plaats Zeist
Datum 23 januari 2019

Vraag1

1. Worden in deze algemene maatregel van bestuur de juiste categorieën van zorgaanbieders aangewezen?
Ja, in deze algemene maatregel van bestuur worden de juiste categorieën van zorgaanbieders aangewezen.

Vraag2

2. Zijn de taken van het regionaal overleg acute zorgketen goed omschreven (artikel 8A.2 met toelichting, paragrafen 5 en 6 van de toelichting)?
Zorgverzekeraars Nederland (ZN) vindt de taken van het regionaal overleg acute zorg (ROAZ) in de basis goed omschreven. Op een tweetal punten is artikel 8A.2 onvoldoende duidelijk voor zorgverzekeraars:

1.
In artikel 8A.2, lid 2 staat dat zorgaanbieders zich moeten inspannen om afspraken te maken om te zorgen dat de acute keten functioneert.
ZN vindt dat de organisatie van de acute zorg (en afspraken die hierover in het regionaal overleg moeten worden gemaakt) in elke regio moet zijn geborgd. Niemand is aan het onmogelijke gehouden, maar het is voor zorgverzekeraars niet duidelijk wat de inspanningsverplichting om tot afspraken te komen, betekent. Ongeacht de regio waarin verzekerden wonen of verblijven, verzekerden moeten er op kunnen vertrouwen dat het regionaal overleg duidelijk afspraken heeft gemaakt voor de acute zorgketen. Welke instrumenten heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) op het moment dat het regionaal overleg niet tot afspraken wil/kan komen? Bijvoorbeeld als organisatiebelangen van zorgaanbieders prevaleren.

ZN dringt aan op een aanpassing van artikel 8A.2 lid 2 zodanig dat de ROAZ-partijen in elk geval een resultaatsverplichting hebben om tot afspraken te komen binnen de ministeriele regeling.

2.
Artikel 8A.2 legt sterke nadruk op de verantwoordelijkheid van het ROAZ inzake afstemming over de benodigde beschikbaarheid en bereikbaarheid van de acute zorg. Het is voor de betaalbaarheid van de acute zorg cruciaal dat de afspraken ook leiden tot doelmatige zorg. Verzekerden moeten er namelijk op kunnen vertrouwen dat de acute zorg naast bereikbaar en beschikbaar ook doelmatig en efficiënt is. Daarom is het zeer wenselijk dat in de AMvB verduidelijkt wordt dat het ROAZ ook de opdracht heeft om de acute zorg doelmatig en efficiënt te organiseren. Zo kunnen zorgverzekeraars ook doelmatige zorg inkopen. Er ontstaat namelijk onmiddellijk een knelpunt in de contractering indien ROAZ-en afspraken maken die niet leiden tot doelmatige zorg.

ZN stelt dan ook voor om dit punt in artikel 8A.2, lid 1, de tweede zin, als volgt te verduidelijken: “De afspraken bewerkstelligen dat een persoon die binnen die regio acute zorg nodig heeft, die zorg tijdig en op doelmatige wijze ontvangt van een zorgaanbieder die daarvoor voldoende is toegerust en over de voor die zorg noodzakelijke deskundigheid beschikt.”

Vraag3

3. Welke suggesties hebt u verder ten aanzien van de algemene maatregel van bestuur?
In artikel 8A.3 wordt de relatie tussen het regionaal overleg acute zorg en de zorgverzekeraars omschreven. Inzake dit artikel heeft ZN twee punten.
1. Zorgverzekeraars vinden het belangrijk dat de verplichting van het regionaal overleg, om één of meer zorgverzekeraars uit te nodigen voor het overleg, alsmede de mogelijkheden voor zorgverzekeraars om onderwerpen te agenderen, wordt opgenomen in de AMvB in plaats van een toekomstige ministeriële regeling. Zo wordt de mogelijkheid van zorgverzekeraars om tijdig beslissingen te nemen ten aanzien van eventuele knelpunten om zo de zorgplicht na te komen zo goed mogelijk geborgd.
2. Zorgverzekeraars kunnen zich niet vinden in de formulering van 8A.3 lid 2. Hierin staat kortweg dat de zorgverzekeraar een knelpunt in de acute zorg voor een volgend ROAZ-overleg moet oplossen. Indien dat niet lukt, volgt een melding bij de NZa.
Ten eerste geldt dat de huidige formulering voorbij gaat aan het feit dat knelpunten in beschikbaarheid van acute zorg vele oorzaken kunnen hebben. Het oplossen van eventuele knelpunten kan bovendien mede afhankelijk zijn van de bereidheid van zorgaanbieders om maatregelen te nemen. De mogelijkheden om tot oplossingen te komen is niet in alle gevallen afdwingbaar of (direct) op te lossen door zorgverzekeraars, indien deze niet binnen de zorginkoop kunnen worden opgelost. De termijn in de AMvB waarbinnen knelpunten moeten worden opgelost, is bovendien arbitrair. Zorgverzekeraars zien graag dat in de AMvB meer duiding wordt opgenomen ten aanzien van termijnen en de (on)mogelijkheden in relatie tot gestelde termijnen. Hierbij moet geborgd worden dat deze realistisch zijn.
Ten tweede stellen zorgverzekeraars vast dat de Minister in artikel 8A.2 geen resultaatsverplichting neerlegt bij de ROAZ-partijen, maar dat via artikel 8A.3 knelpunten (binnen de termijn van één vergadering) door de zorgverzekeraars moet worden opgelost. ZN maakt zich zorgen over de disbalans van de AMvB op dit punt. Welke verantwoordelijkheid hebben de ROAZ-partijen bij het oplossen van knelpunten? Welke sturingsmogelijkheden ten aanzien van de zorgplicht heeft de zorgverzekeraar op het moment dat aanbieders van acute zorg niet bereid zijn tot het sluiten van een contract? ZN ziet graag een nadere toelichting op artikel 8A.3 op de beoogde structuur inclusief taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van ROAZ en zorgverzekeraar in relatie tot een doelmatige en efficiënte inrichting van de acute keten.

Vraag4

4. Hebt u nog overige opmerkingen?

ZN is van mening dat duidelijker moet zijn hoe binnen het regionaal overleg de verantwoordelijkheden en bevoegdheden liggen. Zijn afspraken die gemaakt worden in het ROAZ bindend voor zorgaanbieders? Wie heeft doorzettingsmacht als de stemmen staken? Dit is bijvoorbeeld van belang voor het vaststellen van de verschillende plannen die omschreven worden in de AMvB. Zorgverzekeraars verzoeken de minister hier nog meer duidelijkheid in te scheppen.

De AMvB heeft tot doel dat er afspraken moeten worden gemaakt over de beschikbaarheid van de acute zorg in de regio. ZN kan zich voorstellen dat afspraken over beschikbare en doelmatige acute zorg invloed hebben op de zorginfrastructuur. Het is voor ZN onduidelijk in hoeverre in het regionaal overleg gemaakte afspraken bindend kunnen zijn voor de zorginkoop. Het is voor alle partijen van toegevoegde waarde als in de AMvB meer achtergrond wordt geschetst ten aanzien de mate waarin zorgaanbieders en ook zorgverzekeraars regionaal samen mogen werken en afspraken mogen maken binnen de acute keten, gegeven de kaders van gereguleerde marktwerking zoals we die kennen binnen de Zorgverzekeringswet en de Mededingingswet. Zorgverzekeraars vragen dan ook om een nadere toelichting in de AMvB op dit punt.

Ten slotte vragen zorgverzekeraars om aandacht voor de omvang van de ROAZ-regio’s. In veel gevallen is het meer voor de hand liggend dat (onderdelen van) de acute zorg op een kleinere schaal in subregio’s georganiseerd worden. Zorgverzekeraars zouden graag meer toelichting zien binnen de AMvB op dit punt.