Besluit advisering beschut werk in verband met kunnen wisselen van baan met behoud van het advies beschut werk
Reactie
Naam
|
(A. Bremer)
|
Plaats
|
Zeist
|
Datum
|
9 augustus 2022
|
Vraag1
Ter internetconsultatie ligt een concept-wijzigingsbesluit en daarbij behorende toelichting. U kunt reageren op alle onderdelen.
Doel van het voorstel is een versoepeling van beschut naar een regulier dienstverband (met of zonder loonkostensubsidie) en van een regulier dienstverband naar beschut zonder tussenkomst van het UWV (advisering).
De vraag is in hoeverre dit voorstel rekening houdt met de rechts- en inkomenspositie van de doelgroep.
Een ‘nieuw beschutter’ treedt in dienst bij werkgever en hiermee ontstaat een dienstbetrekking onder arbeids- of ambtenarenrecht. De CAO werkgever is van toepassing op het dienstverband.
In de nota van toelichting wordt aangegeven dat bij een ‘tijdelijke’’ terugval de klantmanager en werkgever kunnen besluiten om ‘beschut werk’ aan te bieden aan de werknemer.
De vraag is hoe dit zich verhoudt tot de verplichtingen vanuit de Wet Verbetering Poortwachter. In de WVP zijn werknemers met een functiebeperking die werkzaam zijn vanuit doelgroep (Wajong, banenafspraak, beschut werk) gelijkgesteld. Dit betekent dat de rechten en plichten vanuit de WVP ook op de doelgroep van toepassing zijn. Bij een ‘tijdelijke terugval’ in capaciteiten lijkt het volgen van de 1e spoor activiteiten niet meer dan billijk met name daar waar de arbeidsovereenkomst al langere tijd loopt. Dit doet ook recht aan de ‘inclusiviteits doelstelling’ van gelijke behandeling en rechten.
Met dit voorstel is er een risico op ‘handjeklap’ tussen Gemeente en werkgever, het biedt geen rechtsbescherming voor de werknemer.
Met het huidige voorstel is er een risico op inkomensachteruitgang omdat er geen garanties zijn ten aanzien van de arbeidsvoorwaarden bij terugkeer (CAO aan de slag) en de transitievergoeding.
Tevens wordt in de nota van toelichting aangegeven dat het belangrijk is dat mensen goed geïnformeerd worden wat er voor hen verandert als zij van beschut werk naar de banenafspraak overgaan. Deze informatietaak wordt bij Gemeenten/UWV belegd. De vraag is in hoeverre UWV hier een rol heeft omdat dit proces buiten de scoop van het UWV ligt. In de nota van toelichting mist de informatievoorziening bij ‘terugval in capaciteiten”. In deze situatie is informatievoorziening belangrijker omdat hier kennis van arbeidsrecht, sociaal zekerheidsrecht en de wet verbetering poortwachter wordt verwacht.