Besluit van school naar duurzaam werk

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Eindhoven, de Kempen, Helmond de Peel
Datum 19 februari 2025

Vraag1

Wilt u reageren op het ontwerp-besluit (Besluit van school naar duurzaam werk) of het concept van de ministeriële regeling (Regeling regionaal programma en Doorstroompuntfunctie 2026-2029)? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Met de wet van school naar duurzaam werk beoogt de regering de afstand tot de arbeidsmarkt op te lossen. Dit door de begeleiding bij de overgang van school naar werk van jongeren te verbeteren. Hierin zie ik een aantal knelpunten

- Een begeleidingsvergoeding welke niet toereikend is om tegemoet te komen aan de intensieve begeleidingsvraag van deze groep oud-leerlingen. Op basis van leerling kenmerken en ondersteuningsbehoeften mogen zij niet vergeleken worden met mbo-deelnemers. Dat doet de participatiewet bijvoorbeeld wel. Door de mogelijkheid om deze leerlingen standaard te nemen in het doelgroepenregister, en mbo-deelnemers niet. Waarmee aannemelijk is gemaakt dat er een meer dan gemiddelde ondersteuning- en begeleidingsbehoefte bestaat voor jongeren uit het vso en pro.

- De duur van de actieve loopbaanbegeleiding door de pro en vso scholen. Deze is in de beoogde wet beperkt tot één jaar na het verlaten van de school. Terwijl juist in het tweede jaar, als veel tijdelijke contracten aflopen, oud-leerlingen ‘stut en steun’ nodig hebben. De vertrouwde weg, via school, is laagdrempeliger dan de onbekende route naar de gemeente of een externe jobcoach. Doorverwijzing naar de gemeente komt te vroeg.

Kortom; wij adviseren tijdens de behandeling van het Wetsvoorstel van school naar duurzaam werk dit zodanig aan te passen dat in het wetsvoorstel een wettelijke verplichting voor pro en vso scholen wordt opgenomen om gedurende twee jaar na uitstroom loopbaanbegeleiding aan oud-leerlingen te bieden. Met als voorwaarde dat de scholen ook voor het tweede jaar worden bekostigd op een wijze die past bij de begeleidingsbehoefte van deze leerlingen.

Tot slot. Het is onrealistisch om te verwachten dat met de zeer beperkte inzet (zowel voor wat betreft de bekostiging alsook de duur van de loopbaanbegeleiding) zoals opgenomen in het huidige wetsvoorstel, het probleem op uitval binnen twee jaar na het verlaten van de school voor-komen dan wel gereduceerd zal worden. En dat was nu juist de bedoeling van deze wet.
Hiermee zijn de jongeren niet geholpen. En de werkgevers en gemeenten al evenmin.