Besluit voorschriften keuzedelen

Reactie

Naam ROC Nijmegen (drs J.S.T. van Houten)
Plaats Nijmegen
Datum 29 april 2015

Vraag1

In het wijzigingsbesluit EKB WEB is opgenomen dat bij de examinering van keuzedelen dezelfde waarderingswijze geldt als voor de specifieke examenonderdelen (c.q. kerntaken).

Wat vindt u hiervan?
Onverstandig. Zolang het resultaat van een keuzedeel geen deel uitmaakt van de slaag/zakbeslissing, is het onjuist om hieraan de criteria van examenkwaliteit te verbinden. Eigenlijk gaat het om een inspanningsverplichting, zoals bij LenB, waarbij ook het resultaat niet meetelt. Niet eens te vergelijken met de diplomavoorwaarde, dat er een voldoende voor de bpv moet zijn, waarvoor ook niet de examenstandaarden gelden. Beter is om de beoordeling van het keuzedeel aan de opleiding zelf over te laten, net als bij LenB. Dat maakt ook de regionale inkleuring makkelijker. Keuzedelen kunnen in sommige gevallen voorwaarde zijn bij doorstroming, zoals naar HBO. Geef daarvoor de mogelijkheid om hiervoor tentamen af te leggen, bijv. bij HBO.

Vraag2

In het huidige EKB WEB is nu voor de specifieke examenonderdelen de mogelijkheid opgenomen voor een eindwaardering in cijfers (van 1 tot en met 10) bij hantering van een tienpuntsschaal, of in woorden (een reeks van negen aangegeven woorden) bij hantering van een drie- tot en met een negenpuntschaal. Door instellingen is aangegeven dat zij ook graag bij hantering van een tienpuntsschaal de eindwaardering willen kunnen uitdrukken in woorden. Daarom is in het wijzigingsbesluit EKB WEB voor de eindwaardering een extra woord toegevoegd, zijnde ‘bijna voldoende’. Hiermee hebben instellingen de mogelijkheid om bij specifieke examenonderdelen (en straks ook bij keuzedelen) de eindwaardering uit te drukken in een cijfer van 1 tot en met 10 of in een reeks van tien woorden.

Wat vindt u van de toevoeging van het woord ‘bijna voldoende’ en van het feit dat een instelling straks tien in plaats van negen woorden kan gebruiken om een eindwaardering uit te drukken?
Verstandig

Vraag3

In het besluit is opgenomen dat een deelnemer aan de examencommissie kan verzoeken tot het meenemen van het examenresultaat voor een keuzedeel waarin hij in het kader van een eerder door hem gevolgde beroepsopleiding examen heeft afgelegd, maar dat niet met goed gevolg door hem is afgesloten. Dit voorkomt dat de deelnemer zich nogmaals zou moeten inzetten voor hetzelfde keuzedeel, terwijl hij dit al heeft gevolgd en het examen heeft afgelegd en daarmee aan de aanvullende diplomavoorwaarde heeft voldaan.

Wat vindt u hiervan?
(NB Als het keuzedeel eerder wel met goed gevolg is afgesloten, kan vrijstelling worden gevraagd.)
Verwarrend. Zolang het resultaat van een keuzedeel geen deel uitmaakt van de slaag/zakbeslissing, gaat het om een inspanningsverplichting, zoals bij LenB. Trek dit gelijk als het gaat om het omgaan met meenemen van het resultaat.

Vraag4

De Wet educatie en beroepsonderwijs bepaalt in artikel 7.2.3 dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald dat aan onderdelen van een kwalificatie of kwalificaties een certificaat is verbonden. Door het ministerie van Economische Zaken is dit al gedaan voor het groene beroepsonderwijs, door middel van het Besluit certificaten groen beroepsonderwijs en de Regeling certificaten groen beroepsonderwijs. Het wetsvoorstel Herziening kwalificatiestructuur mbo maakt het mogelijk dat er ook certificaten aan keuzedelen worden verbonden. In de brief Toekomstgericht mbo is aangekondigd dat ook voor het overige (zijnde niet-groene) deel van het beroepsonderwijs onderdelen van kwalificaties en keuzedelen worden aangewezen waarvoor certificaten uitgereikt kunnen worden. Dit besluit biedt de grondslag voor een ministeriële regeling waarbij onderdelen van kwalificaties en keuzedelen worden aangewezen waarvoor een mbo-instelling een certificaat mag uitreiken aan de deelnemer.
Met een certificaat kan een deelnemer, in het geval hij niet het diploma heeft behaald, aantonen dat hij wel een bepaald onderdeel van een kwalificatie of een keuzedeel heeft behaald. Dit kan op de arbeidsmarkt of bij een vervolgopleiding nut hebben, bijvoorbeeld voor vrijstellingen, of om bepaalde beroepshandelingen uit te mogen oefenen.

Wat vindt u hiervan?
(U hoeft hier geen concrete ideeën te geven van onderdelen van kwalificaties en keuzedelen waaraan u graag wilt zien dat een certificaat wordt verbonden. Hierover wordt de SBB om een advies gevraagd.)
Certificaten zouden mogelijk moeten zijn op niveau van kerntaken. Dat zijn de erkende exameneenheden, waarvan het resultaat ook voorkomt op de officiële Resultatenlijst bij het diploma.

Vraag5

Heeft u nog overige opmerkingen bij het ontwerp-wijzigingsbesluit?
Hou het diploma zuiver, ter bescherming van de waardevastheid. Voorkom dat diploma's worden opgeleukt met toegevoegde gegevens, zoals keuzedelen. Daarvoor hebben we de officiële bijlage: de Resultatenlijst. De K-gegevens op het diploma moeten zich beperken tot crebo/kwalificatie en meer niet!
Er zijn nu al ongeveer 500 keuzedelen in ontwikkeling of vastgesteld, die gekoppeld worden aan 470 K's.
Hou de scheiding tussen diploma en resultatenlijst aan.