Besluit voorschriften keuzedelen

Reactie

Naam SVGB kenniscentrum (Wolter de Vries)
Plaats Utrecht
Datum 23 april 2015

Vraag1

In het wijzigingsbesluit EKB WEB is opgenomen dat bij de examinering van keuzedelen dezelfde waarderingswijze geldt als voor de specifieke examenonderdelen (c.q. kerntaken).

Wat vindt u hiervan?
Beoordeling O, V, G is prima voor specifieke examenonderdelen en keuzedelen

Vraag2

In het huidige EKB WEB is nu voor de specifieke examenonderdelen de mogelijkheid opgenomen voor een eindwaardering in cijfers (van 1 tot en met 10) bij hantering van een tienpuntsschaal, of in woorden (een reeks van negen aangegeven woorden) bij hantering van een drie- tot en met een negenpuntschaal. Door instellingen is aangegeven dat zij ook graag bij hantering van een tienpuntsschaal de eindwaardering willen kunnen uitdrukken in woorden. Daarom is in het wijzigingsbesluit EKB WEB voor de eindwaardering een extra woord toegevoegd, zijnde ‘bijna voldoende’. Hiermee hebben instellingen de mogelijkheid om bij specifieke examenonderdelen (en straks ook bij keuzedelen) de eindwaardering uit te drukken in een cijfer van 1 tot en met 10 of in een reeks van tien woorden.

Wat vindt u van de toevoeging van het woord ‘bijna voldoende’ en van het feit dat een instelling straks tien in plaats van negen woorden kan gebruiken om een eindwaardering uit te drukken?
Bijna voldoende is vlees nog vis. Maak een duidelijke keuze voor onvoldoende of voldoende. Een onvoldoende de je over. Met een voldoende slaag je!

Vraag3

In het besluit is opgenomen dat een deelnemer aan de examencommissie kan verzoeken tot het meenemen van het examenresultaat voor een keuzedeel waarin hij in het kader van een eerder door hem gevolgde beroepsopleiding examen heeft afgelegd, maar dat niet met goed gevolg door hem is afgesloten. Dit voorkomt dat de deelnemer zich nogmaals zou moeten inzetten voor hetzelfde keuzedeel, terwijl hij dit al heeft gevolgd en het examen heeft afgelegd en daarmee aan de aanvullende diplomavoorwaarde heeft voldaan.

Wat vindt u hiervan?
(NB Als het keuzedeel eerder wel met goed gevolg is afgesloten, kan vrijstelling worden gevraagd.)
Mt name daar waar sprake is van stapeling van diploma's is dit m.i. onvermijdbaar. Deelnemers die na een mbo-3 diploma (met onvoldoende beoordelingen voor de keuzedelen geslaagd) doorgaan naar mbo-4 zouden anders een geweldige last aan nog te volgen keuzedelen met zich mee slepen.

Vraag4

De Wet educatie en beroepsonderwijs bepaalt in artikel 7.2.3 dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald dat aan onderdelen van een kwalificatie of kwalificaties een certificaat is verbonden. Door het ministerie van Economische Zaken is dit al gedaan voor het groene beroepsonderwijs, door middel van het Besluit certificaten groen beroepsonderwijs en de Regeling certificaten groen beroepsonderwijs. Het wetsvoorstel Herziening kwalificatiestructuur mbo maakt het mogelijk dat er ook certificaten aan keuzedelen worden verbonden. In de brief Toekomstgericht mbo is aangekondigd dat ook voor het overige (zijnde niet-groene) deel van het beroepsonderwijs onderdelen van kwalificaties en keuzedelen worden aangewezen waarvoor certificaten uitgereikt kunnen worden. Dit besluit biedt de grondslag voor een ministeriële regeling waarbij onderdelen van kwalificaties en keuzedelen worden aangewezen waarvoor een mbo-instelling een certificaat mag uitreiken aan de deelnemer.
Met een certificaat kan een deelnemer, in het geval hij niet het diploma heeft behaald, aantonen dat hij wel een bepaald onderdeel van een kwalificatie of een keuzedeel heeft behaald. Dit kan op de arbeidsmarkt of bij een vervolgopleiding nut hebben, bijvoorbeeld voor vrijstellingen, of om bepaalde beroepshandelingen uit te mogen oefenen.

Wat vindt u hiervan?
(U hoeft hier geen concrete ideeën te geven van onderdelen van kwalificaties en keuzedelen waaraan u graag wilt zien dat een certificaat wordt verbonden. Hierover wordt de SBB om een advies gevraagd.)
Dat is een prima idee!

Vraag5

Heeft u nog overige opmerkingen bij het ontwerp-wijzigingsbesluit?
Het opnemen van keuzedelen (met een studiebelasting van 240 per leerjaar) kan voor bol-opleidingen over het algemeen een mooie verrijking zijn. In bbl-opleidingen zal het echter leiden tot grote problemen. Vooral in kleinschalige bbl-opleidingen op mbo-niveau 4 (kleinschalig specialistisch vakmanschap) die toch al zwaar belast worden met de aangescherpte generieke eisen op het gebied van Nederlands, Engels en rekenen zal het niet altijd mogelijk zijn de keuzedelen in de bpv voldoende naar voren te laten komen (niet alle erkende leerbedrijven hebben de bredere mogelijkheden die daarvoor nodig zijn), de tijd in het onderwijsprogramma is erg (200 uur per jaar). Dat kan leiden tot onzinnige verdelingen van de studielast van 240 sbu's als: 200 sbu zelfstudie, 20 sbu bpv en 20 sbu schoolgebonden lessen. Hierover is m.i. bij het over de hele linie invoeren van keuzedelen onvoldoende nagedacht. In het ontwikkelproces van de KD's is dit door ontwikkelaars meerdere malen gesignaleerd, maar heeft het de beleidsmakers onvoldoende bereikt c.q. beïnvloed.