Besluit voorschriften keuzedelen

Reactie

Naam ROC Rijn IJssel (BSC E.M. Lycett-Bijster)
Plaats Arnhem
Datum 1 mei 2015

Vraag1

In het wijzigingsbesluit EKB WEB is opgenomen dat bij de examinering van keuzedelen dezelfde waarderingswijze geldt als voor de specifieke examenonderdelen (c.q. kerntaken).

Wat vindt u hiervan?
Het is een prima plan om op die manier eenduidigheid van beoordelen te verkrijgen.

Vraag2

In het huidige EKB WEB is nu voor de specifieke examenonderdelen de mogelijkheid opgenomen voor een eindwaardering in cijfers (van 1 tot en met 10) bij hantering van een tienpuntsschaal, of in woorden (een reeks van negen aangegeven woorden) bij hantering van een drie- tot en met een negenpuntschaal. Door instellingen is aangegeven dat zij ook graag bij hantering van een tienpuntsschaal de eindwaardering willen kunnen uitdrukken in woorden. Daarom is in het wijzigingsbesluit EKB WEB voor de eindwaardering een extra woord toegevoegd, zijnde ‘bijna voldoende’. Hiermee hebben instellingen de mogelijkheid om bij specifieke examenonderdelen (en straks ook bij keuzedelen) de eindwaardering uit te drukken in een cijfer van 1 tot en met 10 of in een reeks van tien woorden.

Wat vindt u van de toevoeging van het woord ‘bijna voldoende’ en van het feit dat een instelling straks tien in plaats van negen woorden kan gebruiken om een eindwaardering uit te drukken?
Dit mag geschrapt worden. Het voegt absoluut niets extra's toe aan de waarderingsschaal. Als een student een onvoldoende of een bijna voldoende behaald heeft voor een specifiek examenonderdeel, dan komt dit toch niet op de resultatenlijst terecht, want dan is de student gezakt.

Vraag3

In het besluit is opgenomen dat een deelnemer aan de examencommissie kan verzoeken tot het meenemen van het examenresultaat voor een keuzedeel waarin hij in het kader van een eerder door hem gevolgde beroepsopleiding examen heeft afgelegd, maar dat niet met goed gevolg door hem is afgesloten. Dit voorkomt dat de deelnemer zich nogmaals zou moeten inzetten voor hetzelfde keuzedeel, terwijl hij dit al heeft gevolgd en het examen heeft afgelegd en daarmee aan de aanvullende diplomavoorwaarde heeft voldaan.

Wat vindt u hiervan?
(NB Als het keuzedeel eerder wel met goed gevolg is afgesloten, kan vrijstelling worden gevraagd.)
De keuzedelen zijn een vervanging van de vrije ruimte. Om te voorzien in het feit dat men hieraan uitvoering geeft moet de student een examen doen. De student wordt beloont als hij het examen haalt, maar niet gestraft mocht hij het niet halen. En omdat hij wel voldaan heeft aan de inspanningsverplichting kan hij vrijstelling van deelname hebben bij een vervolgopleiding waaraan een zelfde keuzedeel gekoppeld is. Uitstekende regeling. zo kan de student in staat gesteld worden sneller door zijn vervolgopleiding te lopen.

Vraag4

De Wet educatie en beroepsonderwijs bepaalt in artikel 7.2.3 dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald dat aan onderdelen van een kwalificatie of kwalificaties een certificaat is verbonden. Door het ministerie van Economische Zaken is dit al gedaan voor het groene beroepsonderwijs, door middel van het Besluit certificaten groen beroepsonderwijs en de Regeling certificaten groen beroepsonderwijs. Het wetsvoorstel Herziening kwalificatiestructuur mbo maakt het mogelijk dat er ook certificaten aan keuzedelen worden verbonden. In de brief Toekomstgericht mbo is aangekondigd dat ook voor het overige (zijnde niet-groene) deel van het beroepsonderwijs onderdelen van kwalificaties en keuzedelen worden aangewezen waarvoor certificaten uitgereikt kunnen worden. Dit besluit biedt de grondslag voor een ministeriële regeling waarbij onderdelen van kwalificaties en keuzedelen worden aangewezen waarvoor een mbo-instelling een certificaat mag uitreiken aan de deelnemer.
Met een certificaat kan een deelnemer, in het geval hij niet het diploma heeft behaald, aantonen dat hij wel een bepaald onderdeel van een kwalificatie of een keuzedeel heeft behaald. Dit kan op de arbeidsmarkt of bij een vervolgopleiding nut hebben, bijvoorbeeld voor vrijstellingen, of om bepaalde beroepshandelingen uit te mogen oefenen.

Wat vindt u hiervan?
(U hoeft hier geen concrete ideeën te geven van onderdelen van kwalificaties en keuzedelen waaraan u graag wilt zien dat een certificaat wordt verbonden. Hierover wordt de SBB om een advies gevraagd.)
Er zijn zeer zeker kwalificaties die gebaat zijn bij certificaten. Zeer wenselijk, zolang de civiele waarde van deze certificaten geborgd blijft.

Vraag5

Heeft u nog overige opmerkingen bij het ontwerp-wijzigingsbesluit?
Artikel I, onderdeel D: Waarom moet een student 2 keer examen afleggen, 1 keer voor Nederlands 2F en een keer voor Nederlands 3F (het keuzedeel?). Deze examens zijn beide op dezelfde manier afgenomen. Als de student eerst zijn keuzedeel 3F zou behalen, dan moet het toch mogelijk zijn om deze student vrijstelling te verlenen voor deelname aan het examen op 2F. het voorstel is om dit te herschrijven zodat het mogelijk blijft vrijstelling te verlenen.

Artikel 3b 1.a. hierin wordt gesuggereerd dat een vrijstelling voor Nederlands en rekenen op 2F niet meer mogelijk is als de student van niveau2 opstroomt naar niveau3. ook geldt dit als een student op niveau 3 nederlands en rekenen op 3F (geen keuzedelen) heeft behaald en opstroomt naar niveau 4. Dit is geen wenselijke situatie. Deze studenten moeten in aanmerking komen voor een vrijstelling aangezien er tussen deze examens geen verschil in civiele waarde is.
Wat ook vreemd is, is dat een student wel in aanmerking komt voor vrijstelling als hij op niveau 2 of 3 een keuzedeel nederlands of rekenen 3F gedaan heeft en opstroomt naar niveau 3 of 4, maar volgens de omschrijving van artikel 3b1 geen recht op vrijstelling heeft als de student aan de reguliere generieke eisen uit het kd voldaan heeft. hoe zit dit?

artikel 3.2.c. Geldt deze houdbaarheid ook voor de keuzedelen Nederlands en rekenen 3F, gezien het feit dat de civiele waarde van deze keuzedelen gelijk staat aan de generieke eisen vanuit het kwalificatiedossier. Als dit zo is, dat mag dit specifieker beschreven worden. of zit hier evenals de specifieke examenonderdelen geen specifiek omschreven houdbaarheid aan.