Besluit voorschriften keuzedelen

Reactie

Naam Graafschap College (T van Vilsteren)
Plaats Doetinchem
Datum 19 april 2015

Vraag1

In het wijzigingsbesluit EKB WEB is opgenomen dat bij de examinering van keuzedelen dezelfde waarderingswijze geldt als voor de specifieke examenonderdelen (c.q. kerntaken).

Wat vindt u hiervan?
Dit is een nauwelijks realiseerbare en ongewenste keuze. Keuze zijn bedoeld om flexibiliteit en lokale inkleuring van het onderwijs te realiseren. Als gevolg hiervan ontstaan er zeer veel verschillende keuzedelen en zal ook de invulling van keuzedelen per school erg verschillen. Standaard-examens in de toekomst bij gecertificeerde instanties moeten worden ingekocht of daar moeten worden voorgelegd. De kosten hiervoor zijn bij vergaande differentiatie erg hoog. Veel beter is voor keuzedelen een systeem van school-examens te hanteren.


NB de gevraagde inspanningen voor examens in het MBO lijken door de overheid systematisch te worden onderschat. Voor een relatief simpel examen als Nederlands op 2 niveau's en 5 deelexamens blijkt jaren nodig en wordt bovendien structureel in handboek COE afgeweken van overige eisen rond examinering. . Aan scholen wordt gevraagd om voor alle opleidingen een zeer korte tijd examens te genereren waarbij normen strikt gehanteerd worden. Bij keuzedelen wordt dit alleen maar erger

Vraag2

In het huidige EKB WEB is nu voor de specifieke examenonderdelen de mogelijkheid opgenomen voor een eindwaardering in cijfers (van 1 tot en met 10) bij hantering van een tienpuntsschaal, of in woorden (een reeks van negen aangegeven woorden) bij hantering van een drie- tot en met een negenpuntschaal. Door instellingen is aangegeven dat zij ook graag bij hantering van een tienpuntsschaal de eindwaardering willen kunnen uitdrukken in woorden. Daarom is in het wijzigingsbesluit EKB WEB voor de eindwaardering een extra woord toegevoegd, zijnde ‘bijna voldoende’. Hiermee hebben instellingen de mogelijkheid om bij specifieke examenonderdelen (en straks ook bij keuzedelen) de eindwaardering uit te drukken in een cijfer van 1 tot en met 10 of in een reeks van tien woorden.

Wat vindt u van de toevoeging van het woord ‘bijna voldoende’ en van het feit dat een instelling straks tien in plaats van negen woorden kan gebruiken om een eindwaardering uit te drukken?
Prima voorstel

Vraag3

In het besluit is opgenomen dat een deelnemer aan de examencommissie kan verzoeken tot het meenemen van het examenresultaat voor een keuzedeel waarin hij in het kader van een eerder door hem gevolgde beroepsopleiding examen heeft afgelegd, maar dat niet met goed gevolg door hem is afgesloten. Dit voorkomt dat de deelnemer zich nogmaals zou moeten inzetten voor hetzelfde keuzedeel, terwijl hij dit al heeft gevolgd en het examen heeft afgelegd en daarmee aan de aanvullende diplomavoorwaarde heeft voldaan.

Wat vindt u hiervan?
(NB Als het keuzedeel eerder wel met goed gevolg is afgesloten, kan vrijstelling worden gevraagd.)
Volstrekt logisch. Geldt ook voor andere examens

Vraag4

De Wet educatie en beroepsonderwijs bepaalt in artikel 7.2.3 dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald dat aan onderdelen van een kwalificatie of kwalificaties een certificaat is verbonden. Door het ministerie van Economische Zaken is dit al gedaan voor het groene beroepsonderwijs, door middel van het Besluit certificaten groen beroepsonderwijs en de Regeling certificaten groen beroepsonderwijs. Het wetsvoorstel Herziening kwalificatiestructuur mbo maakt het mogelijk dat er ook certificaten aan keuzedelen worden verbonden. In de brief Toekomstgericht mbo is aangekondigd dat ook voor het overige (zijnde niet-groene) deel van het beroepsonderwijs onderdelen van kwalificaties en keuzedelen worden aangewezen waarvoor certificaten uitgereikt kunnen worden. Dit besluit biedt de grondslag voor een ministeriële regeling waarbij onderdelen van kwalificaties en keuzedelen worden aangewezen waarvoor een mbo-instelling een certificaat mag uitreiken aan de deelnemer.
Met een certificaat kan een deelnemer, in het geval hij niet het diploma heeft behaald, aantonen dat hij wel een bepaald onderdeel van een kwalificatie of een keuzedeel heeft behaald. Dit kan op de arbeidsmarkt of bij een vervolgopleiding nut hebben, bijvoorbeeld voor vrijstellingen, of om bepaalde beroepshandelingen uit te mogen oefenen.

Wat vindt u hiervan?
(U hoeft hier geen concrete ideeën te geven van onderdelen van kwalificaties en keuzedelen waaraan u graag wilt zien dat een certificaat wordt verbonden. Hierover wordt de SBB om een advies gevraagd.)
Goed plan

Vraag5

Heeft u nog overige opmerkingen bij het ontwerp-wijzigingsbesluit?
De uitvoering van keuzedelen in de BBL zal grote problemen opleveren. De contacttijd (deel van 240 sbu) zal doorgaans op de ene dag dat BBL-studenten op school zijn uitgevoerd moeten worden en legt dan een onevenredig grote claim op de lestijd. Doordat ook taal en rekenen en LB uren vergen blijft er steeds minder tijd over voor beroepsgericht onderwijs. Dit leidt tot een sterk verminderde aantrekkelijkheid van het BBL-onderwijs voor studenten en bedrijven. Voor bedrijven tot het invoeren vn bedrijfsopleidingen waar geen regulier MBO diploma's uitgegeven worden. Studenten zullen hier graag voor kiezen en hun reguliere opleiding niet of op een laag niveau (duurt korte) afmaken . Gevolg zal hierdoor ook een toename in de VSV zijn


Verder zal ook het verschil BOL-BBL veel verschillen opleveren in de uitvoering van examens.