Wijziging Besluit SUWI

Reactie

Naam De Normaalste Zaak (B. van Boggelen)
Plaats Den Haag
Datum 18 oktober 2019

Vraag1

Het doel van deze consultatie is tweeledig:
1. Het informeren van de samenleving over het wijzigingsbesluit;
2. Het verzamelen van reacties over de inhoud van het wijzigingsbesluit.
Het besluit dat ter consultatie ligt, sluit in hoge mate aan bij de wensen zoals deze zijn uitgesproken tijdens de door De Normaalste Zaak georganiseerde Praktijktafel op 16 april 2019. Er zijn echter wel nog enkele punten die anders kunnen.

Vanuit werkgevers bestaat de wens om de instrumenten te harmoniseren. Het zou voor een werkgever niet uit moeten maken of een persoon uit gemeente X of gemeente Y aangenomen wordt. Het belang van harmoniseren wordt benoemd in de nota van toelichting, maar ontbreekt in het besluit. Wij vragen harmonisering van instrumenten expliciet te benoemen in het besluit.

In het besluit wordt gesproken over monitoring en evaluatie van de afspraken en doelstellingen, binnen de arbeidsmarktregio’s en landelijk. Wij zouden graag zien dat hierin ook actieve werkgevers worden betrokken. In het besluit zou dit als volgt concreet gemaakt kunnen worden:
- Elke regio verzorgt een werkgeversnetwerk van 8 tot 12 werkgevers. Dit kan bijvoorbeeld via de werkgeversleden in het RWB-bestuur worden opgezet en onderhouden.
- Dit werkgeversnetwerk enquêteert jaarlijks 50-100 collega werkgevers over resultaten, hun ervaringen met de doelgroep, publieke dienstverleners en de ontwikkelingen daarin.
- A.d.h.v. de uitkomsten van de enquête en eerder gemaakte afspraken in eerdere rondes voert het werkgeversnetwerk 2x per jaar een (goed voorbereid) gesprek (praktijktafel) met de verantwoordelijke wethouder en directeuren/managers van de publieke diensten. De andere leden van het RWB-bestuur zijn ook voor deze bespreking uitgenodigd. Praktijkervaringen zowel positieve- als knelpunten en oplossingen staan hierin centraal.
- De uitkomsten van de enquête gepubliceerd (o.a. via de website van de AMR) zodat er transparantie over prestaties ontstaat en verbetering kan worden gestimuleerd.

Transparantie is een belangrijk speerpunt. Echter is de uitwerking hiervan redelijk vaag. De ervaring leert dat er een verschil in interpretatie van transparantie bestaat bij publieke partijen en werkgevers. Dit verschil gaat niet om de inhoud, maar over de vorm. Een beleidsstuk van de gemeente of arbeidsmarktregio waarin de afspraken zijn terug te vinden zijn hierin niet afdoende, evenals leaflets die persoonlijk worden uitgedeeld. Wij stellen voor dat elke arbeidsmarktregio een eigen website heeft (en gebruikt) waarop regelingen, contactpersonen, prestaties worden gepubliceerd.

Bert van Boggelen (De Normaalste Zaak)