Wijziging Besluit kwaliteit gastouderbureaus en Besluit landelijk register kinderopvang ivm verbetertraject gastouderopvang

Reactie

Naam C. Lambooij
Plaats Vlijmen
Datum 15 april 2024

Vraag1

U kunt reageren op alle onderdelen.
Al veel gezegd, waar ik me bij kan aansluiten. Ik wil inzoomen op een aantal aspecten.
De aanleiding voor deze wetswijziging is een niet-representatief onderzoek onder een beperkte groep gastouders, waarbij de focus ligt op uitschieters naar de onderkant. In de laatste LKK-meting (dec.2023) wordt alweer een positieve ontwikkeling gemeld wat betreft 'de aandacht voor brede competentie ontwikkeling', zelfs 'een compliment waard voor de sector'.

Ik vind het prima om te blijven werken aan verbetering van kwaliteit en gastouders daarin mee te nemen. Het is hun vak en dat vraagt van hen een actieve rol mbt ontwikkeling en bijblijven van vakkennis. Bij ons GOB doen wij dat o.a. door het organiseren van 3 intervisie-avonden per jaar, die nu nog vrijblijvend zijn. We zien altijd dezelfde groep gastouders op deze avonden en missen altijd dezelfde andere groep. Wat mij betreft mag intervisie een verplicht karakter krijgen. Daarmee bereik je iedereen, krijg je meer verdieping door het interactieve karakter en leer je 'en passant' je gastouders en hun skills nóg beter kennen. Wat niet lukt als je gastouders een online omgeving aanbiedt (zoals de grote landelijke bureaus zullen bedenken, maar waarvoor het relatief kleinere spelers in de markt aan financiële middelen ontbreekt).
Coaching on the job vindt bij ons bureau al plaats, aangezien ik zelf pedagogisch coach ben. Maar of ik dat in de nieuwe situatie als houder kan blijven doen, is mij niet duidelijk.

Waar ik grote moeite mee heb is het voornemen om gastouders verantwoordelijk te maken voor het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in hun opvang. Gastouders moeten observeren (dit kunnen ze als geen ander), rapporteren, de verkregen informatie periodiek bespreken met ouders (dit gebeurt bij ons al min.1x per jaar, bij de gastouder aan tafel en niet via een digitaal formuliertje), maar ook zorgdragen voor een overdracht naar basisschool en bso, bijzonderheden en problemen signaleren, ouders doorverwijzen naar passende instanties. En deze werkwijze vermelden in hun pedagogisch werkplan. Veel aspecten, die nadere scholing vragen. Wie gaat dat betalen?
Het doet mij denken aan de regulering in onderwijs en zorg van de afgelopen decennia. We weten dat dit heeft geleid tot grote regeldruk, hoge werkdruk, veel verzuim en uitstroom. Moeten we dat willen in een tijd waarin de tekorten in gastouderopvang al zo enorm zijn?