Wijziging Besluit kwaliteit gastouderbureaus en Besluit landelijk register kinderopvang ivm verbetertraject gastouderopvang
Reactie
Naam
|
KIKI Training & Coaching (H.j. Baars)
|
Plaats
|
Spakenburg
|
Datum
|
20 maart 2024
|
Vraag1
U kunt reageren op alle onderdelen.
AL ruim 20 jaar ben ik werkzaam in de gastouderbranche. Als gastouder (4 jaar) bemiddelingsmedewerker (8 jaar), houder van een gastouderbureau (10 jaar) en de laatste 14 jaar als opleider in de gastouderbranche en als ontwikkelaar van diverse methodieken voor het verstrekken van de kwaliteit van de gastouderopvang.
Mijn ervaring is dat een grote groep gastouders al aan deze kwaliteit eisen voldoet en nu eindelijk de waardering krijgen die ze verdienen.
Twee opmerkingen:
- Permanente educatie voor gastouders is net als in de kinderopvang enorm belangrijk. Het lijkt mij een grote meerwaarde dat deze educatie in ieder geval voor 75 % live plaatsvindt in klaslokalen waar gastouders met elkaar in gesprek kunnen om ervaringen uit te wisselen. Wanneer we dit niet vastleggen zullen gastouders een boek lezen, of online module volgen en daarmee aan de eis voldoen. Uit onderzoek is gebleken dat leren in de praktijk het meest effectief is. Echter werken gastouders alleen, dus dit heeft weinig zin als je geen feedback ontvangt. Tijdens live lessen (eventueel via zoom) kan de docent de gastouders met elkaar laten sparren over onderwerpen en ervaringen uitwisselen, waardoor de stof beter zal beklijven.
- Bemiddelingsmedewerkers van een gastouderbureau hoeven niet pedagogisch geschoold te zijn. Wanneer zij de coaching gaan verzorgen, is het van groot belang dat ze zich pedagogisch scholen. Worden hiervoor de erkende scholing voor pedagogisch beleidsmedewerker / coaches ingezet? Of zullen er nieuwe opleidingen worden erkend en op welke manier kunnen wij hierin mee ontwikkelen?