Wetsvoorstel Bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Ede
Datum 16 mei 2020

Vraag1

Hebben vo-scholen / mbo-instellingen met dit wetsvoorstel voldoende ruimte om de benodigde bestuurlijke samenwerking vorm te geven?
Connect Groen is de netwerkorganisatie van het samenwerkende (v)mbo groen. Deze reactie vertegenwoordigt daarmee 12 instellingen met bijna 16.000 vmbo groen leerlingen en ruim 22.500 mbo groen studenten.
Het is plezierig dat een bestuur door deze wetswijziging meer WEB-onderwijsinstellingen aan kan sturen, waardoor er geen ingewikkelde bestuurlijke constructen gebouwd hoeven te worden.
Voor de aoc’s is het een goede zaak dat de bekostiging voor het vo-deel nu onder de WVO komt te vallen, maar de huisvestingsvergoeding wel via de WEB blijft lopen.

Vraag2

‘Beroepscollege’ is de werktitel voor vakinstellingen en het mbo-deel van de aoc’s na inwerkingtreding van dit wetsvoorstel. Heeft u een suggestie voor een betere naam?
Beroepscollege is een prima term en we kunnen ons daar als aoc’s goed in vinden.
Tegelijkertijd constateren we ook dat er grote verschillen bestaan tussen aoc’s en vakinstellingen. De term vakinstellingen is voor ons onbespreekbaar, omdat dit een te smal beeld oproept van het brede groene beroepsdomein.

Vraag3

Alleen de vo-schoolsoorten praktijkonderwijs, vbo en mavo mogen onderdeel worden van een verticale scholengemeenschap. Is het wenselijk dat havo en vwo ook onderdeel moeten kunnen zijn van een verticale scholengemeenschap en zo ja, waarom?
Ja, het is zeker wenselijk dat havo en vwo onderdeel kunnen zijn van een verticale scholengemeenschap (VSG). Indien alleen de vo-schoolsoorten pro, vbo en mavo onderdeel mogen uitmaken van een VSG, betekent dit dat een mbo-instelling niet met een brede vo-scholengemeenschap samen kan gaan en in de praktijk alleen met ‘eenpitters’ kan fuseren. Die zijn er maar zeer beperkt. Dit betekent dat in krimpregio’s – waar dit wetsvoorstel mede een oplossing voor moet bieden – vo-scholen gesplitst zouden moeten worden om tot een nieuwe VSG te komen (behoudens ‘bestuurlijke overdracht’ tussen een roc en aoc).

Het is onlogisch om binnen een scholengemeenschap niveaus of onderwijs-soorten te ontkoppelen, juist daar waar maatwerk en kansengelijkheid bij ontwikkeling en doorstroom verwacht wordt. Bij een volledig samengaan, dus inclusief havo en vwo, ontstaat de mogelijkheid robuuste onderwijsinstellingen te creëren, met als meerwaarde o.a.:
• Een basis leggen voor praktische- c.q. beroepsgerichte oriëntatie binnen het havo door met mbo-niveau 4 praktijkkoppelingen mogelijk te maken. Dit leidt tot een verbeterde oriëntatie op- en aansluiting met het hbo en kan daarmee veel uitval in het hbo voorkomen.
• Door mbo-niveau 4 en havo/vwo bij elkaar te brengen kan een verrijking van de persoonlijke- en kennisontwikkeling plaatsvinden. Denk hierbij aan onderdelen als Burgerschap en Profielwerkstukken.
• Door mbo-niveau 4 en havo/vwo bij elkaar te brengen kunnen de avo-vakken, juist in de genoemde krimpsituaties, veel doelmatiger worden gepland en aangeboden.

Vraag4

Hoe kunnen vo-scholen in de toekomst hun onderwijsaanbod uitbreiden met het vbo-profiel groen? Zou dit enkel mogelijk moeten zijn via stichting of ook via toevoegen middels het Regionaal Plan Onderwijsvoorzieningen (RPO)? Of heeft u hier nog andere ideeën voor?
De aoc’s zijn zeer tevreden met de huidige tekst, dat vanaf de inwerkingtreding van dit wetsvoorstel uitbreiding van het vbo-profiel groen alleen toe wordt gestaan via stichten. In de laatste alinea van paragraaf 3.3.3 van de Memorie van toelichting wordt dit duidelijk beargumenteerd.

Bijlage