Regeling betrouwbaarheidsniveaus

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Harderwijk
Datum 9 juli 2020

Vraag1

- Is de regeling uitvoerbaar/werkbaar?
- Kan het interbestuurlijk toezicht (art. 17 WDO) passend worden ingericht?
Het is principieel onjuist als een overheid wetten bedenkt waaruit verplichtingen voor burgers voortvloeien, waarbij als deze burgers vanuit deze verplichtingen moeten communiceren met de overheid en dit alleen via zogenaamde digitale diensten kan. Waarbij je kosten moet maken om toegang te krijgen tot deze diensten. En waarbij voorbij wordt gegaan aan de vele burgers die hier niet mee om kunnen gaan. Simpelweg omdat je anders niet digitaal geholpen wordt. Om dat weg te nemen, zal er in dit voorstel ook opgenomen moeten worden dat het diensten niet is toegestaan om diensten alleen digitaal aan te bieden. En dat dit wel een tweede route zijn, maar of hij afgenomen wordt de keuze is van de burger/gebruiker.
Binnen het bedrijfsleven is dit systeem van eHerkenning er al en daarbinnen lopen bedrijven regelmatig vast, simpelweg omdat tijdens het gebruik van die diensten er geen ruimte is voor vragen of twijfel hoe om te gaan met informatie. Dit leidt sneller tot fouten en misschien krijg je dan ook sneller een vinkje achter je naam.
Daarbij zijn systemen, waaronder de belastingdienst, zo ondoorzichtig en zijn er zoveel keuzemogelijkheden, potjes verschillende regelingen, dat het voor een alleenstaande moeder met 2 kinderen jonger dan 12 en die gebruik maakt van 12 verschillende potjes nog lastiger wordt omdat ze eerst moet zoeken welk beveiligingsniveau gevraagd wordt, dan bij een (commerciële) aanbieder moet aanschaffen, en dan pas toegang heeft. Dit is onvoldoende toegankelijk en laagdrempeling voor grote aantallen mensen.