Wijziging Besluit energie vervoer REDIII

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 6 december 2024

Vraag1

U kunt tot en met 6 december 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van het besluit en de toelichting. 

1. Welk effect verwacht u dat de aanpassing van het besluit heeft op uw organisatie?
2. Er wordt voorgesteld dat er verplichtingen komen tot en met 2030. Is die horizon lang genoeg om investeringen te nemen? Moet Nederland ook na 2030 verplichtingen instellen?
3. Kan uw bedrijf uit de voeten met de voorgestelde wijzigingen? Waarom wel/niet?
4. Is de vrije ruimte in uw sector van waarde? Of kan het net zo goed of zelfs beter zonder?
Consultatie Wijziging Besluit Energie Vervoer REDIII

De hier en in de bijlage gegeven reacties op de consultatievragen zijn namens de waterstof sector in Nederland, verenigd in de vereniging NLHydrogen.

De introductie van RFNBO-mandaten voor de gehele transportsector creëert vraag naar groene waterstof en daarvan afgeleide brandstoffen in Nederland. Dit is essentieel voor de leden van NLHydrogen, bedrijven die werkzaam zijn in de waterstofketen.
Vraagstimulatie is belangrijk voor de ontwikkeling van de markt. Omdat de vraag beleverd kan worden door electrolysers in Nederland of door geïmporteerde waterstofdragers, levert deze stimulatie niet vanzelf zekerheden voor de ontwikkeling van nationale productie. Gezien de belangrijke rol van electrolyse in de energietransitie, is het belangrijk dat in ieder geval voldoende nationale capaciteit aan electrolysers wordt mogelijk gemaakt dat nodig is voor verlaging van de systeemintegratiekosten. Gelet op de reeds bestaande verplichtingen voor operators van off-shore wind parken om hun stroom af te zetten naar flexibele energiedragers, is er al bijna 2GW electrolyser capaciteit nodig.
De verlate implementatie van REDIII-industrietarget en vertraging van de DRC maken de raffinageroute nog belangrijker om RFNBO nu een rol te laten spelen in de energietransitie. De beoogde wijzigingen van het besluit zouden daarom RFNBO juist een grotere plek moeten geven, in plaats van onnodige restricties te plaatsen.
Samenvattend.
Wij adviseren het ministerie om in haar finale voorstel rond de stimulering van de 1% norm tussen de verschillende subsectoren, en het implementeren van verschillende correctiefactoren of multipliers, reken te houden met:
• Maximalisatie impact of decarbonisatie doelen 2050
• Voldoende stimulans vanuit de raffinageroute om zo snel mogelijk tot investeringsbeslissingen in electrolysecapaciteit te komen
• Bieden van zekerheden voor ontwikkelingen van nieuwe technologien die direct RFNBO’s verbruiken
• Voorkomen dat importvolumes de locale productie buitenspel zetten, met systeemintegratie problemen als gevolg.
Hiermee kan het ministerie borgen dat de uiteindelijke maatschappelijke kosten zo minimaal mogelijk blijven, en ook de energiezekerheid geborgd blijft.

Bijlage