Wijziging Besluit energie vervoer REDIII
Reactie
Naam | Platform Hernieuwbare Brandstoffen (L.C. Knotter) |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 6 december 2024 |
Vraag1
U kunt tot en met 6 december 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van het besluit en de toelichting.1. Welk effect verwacht u dat de aanpassing van het besluit heeft op uw organisatie?
2. Er wordt voorgesteld dat er verplichtingen komen tot en met 2030. Is die horizon lang genoeg om investeringen te nemen? Moet Nederland ook na 2030 verplichtingen instellen?
3. Kan uw bedrijf uit de voeten met de voorgestelde wijzigingen? Waarom wel/niet?
4. Is de vrije ruimte in uw sector van waarde? Of kan het net zo goed of zelfs beter zonder?
Met deze brief geeft het Platform zijn zienswijze vanuit zijn missie om bij te dragen aan het behalen van de doelen afgesproken in het Klimaatakkoord van Parijs. Daarom reageert het Platform met name op de punten hoe dit besluit bijdraagt aan een zo’n groot mogelijke snelle reductie van klimaatemissies in de vervoerssector en hoe de regeling bijdraagt aan investeringszekerheid voor de investeringen die de sector moet doen om hogere volumes aan hernieuwbare brandstoffen te realiseren.
Snelle reductie klimaatemissies
• Het Platform steunt de Nederlandse ambitie voor hogere reductiedoelen voor de nationale sector.
• Nederland kan meer klimaatemissies reduceren door elektriciteit uit het instrument van de Jaarverplichting te halen. Om misverstanden te voorkomen willen we benadrukken dat het Platform een groot voorstander is van een ambitieuze en snelle ingroei van elektrische aandrijflijnen, we willen er alleen op wijzen dat andere instrumenten zorgen voor de opbouw van een elektrisch voertuigenpark en het groeiende aandeel hernieuwbare elektriciteit in de nationale elektriciteitsmix. De hernieuwbare elektriciteit komt dan boven op de doelen voor de Jaarverplichting. Daarmee kan Nederland een hogere CO2-emissiereductie in de vervoerssector behalen.
• Het Platform bepleit het instellen van een lineair pad voor de doelen en het zetten van hogere doelen voor lucht- en zeevaart in de Europese regelingen REFuel Aviation en FuelEU Maritime.
Vergroot investeringszekerheid
• Vereenvoudig de achterliggende berekening voor het vaststellen van de sectordoelen en subdoelen.
• Zet het gerealiseerde volume aan hernieuwbare brandstoffen en energiedragers vast.
Kosteneffectiviteit
• Meer flexibiliteit toestaan, ook voor wegverkeer, draagt bij aan kosteneffectiviteit voor eindgebruikers.
• Met de verplichting per sector in vele subcategorieën met zeer gedetailleerde doelen, belemmert de overheid de mogelijkheid om te optimaliseren door de sector en dat kan de kosteneffectiviteit van het geheel in de weg staan.
Onze gehele reactie is toegevoegd