Wijziging Besluit energie vervoer REDIII
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Ngein |
Datum | 28 november 2024 |
Vraag1
U kunt tot en met 6 december 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van het besluit en de toelichting.1. Welk effect verwacht u dat de aanpassing van het besluit heeft op uw organisatie?
2. Er wordt voorgesteld dat er verplichtingen komen tot en met 2030. Is die horizon lang genoeg om investeringen te nemen? Moet Nederland ook na 2030 verplichtingen instellen?
3. Kan uw bedrijf uit de voeten met de voorgestelde wijzigingen? Waarom wel/niet?
4. Is de vrije ruimte in uw sector van waarde? Of kan het net zo goed of zelfs beter zonder?
Als aannemer: De wijzigingen bieden kansen voor de aanleg van infrastructuur, zoals laadpalen, waterstofstations en tankfaciliteiten voor biobrandstoffen. De horizon tot 2030 is echter te kort voor projecten met lange doorlooptijden. Voor investeringen is een visie op de periode na 2030 cruciaal. Duidelijke richtlijnen en vereenvoudigde vergunningprocedures zijn nodig om de uitvoerbaarheid te waarborgen.
Als energieleverancier:De maatregelen stimuleren de energietransitie, maar brengen uitdagingen zoals de vraag naar biobrandstoffen en hernieuwbare elektriciteit. Dit vereist investeringen in productiecapaciteit en netinfrastructuur. Een langere beleidsvisie biedt zekerheid. Flexibiliteit in regelgeving en financiële ondersteuning, zoals subsidies, zijn nodig om te voldoen aan de stijgende vraag.
Als laadpaalexploitant:De groeiende focus op elektrificatie biedt kansen, maar vereist aanzienlijke investeringen in laadinfrastructuur. De netcapaciteit is hierbij een knelpunt. Het beleid tot 2030 stimuleert groei, maar zonder langetermijnzekerheid riskeren exploitanten investeringsbeperkingen. Subsidies en samenwerking met netbeheerders zijn essentieel voor een toekomstbestendig netwerk.
Als logistiek onderneming:De verplichting om CO2 te reduceren vraagt een grootschalige vernieuwing van ons wagenpark. Dit brengt hoge kosten met zich mee, terwijl laadinfrastructuur en alternatieve brandstoffen nog beperkt beschikbaar zijn. Om deze transitie haalbaar te maken, zijn subsidies, fiscale voordelen en een concreet langetermijnbeleid nodig.
Als rederij: De transitie naar alternatieve brandstoffen zoals waterstof en biobrandstoffen vereist forse investeringen in scheepsaanpassingen. De horizon tot 2030 biedt geen zekerheid voor strategische investeringen. Langetermijnondersteuning en toegang tot financiering zijn noodzakelijk om deze verduurzaming haalbaar te maken.
Cityport:De regelgeving zal de vraag naar laadpunten in stedelijke hubs zoals Cityport stimuleren. Echter, netcapaciteit vormt een knelpunt. Investeringen in slimme laadoplossingen en infrastructuur zijn nodig om deze groei bij te benen.
Conclusie: De voorstellen bieden kansen voor verduurzaming, maar zonder langetermijnzekerheid en gerichte ondersteuning ontstaan financiële en praktische uitdagingen voor sectoren zoals bouw, logistiek en energie. Wij pleiten voor beleid na 2030, toegankelijke financiering en investeringen in infrastructuur om deze transitie succesvol te maken.