Wijziging Besluit energie vervoer REDIII
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Zwolle |
Datum | 6 december 2024 |
Vraag1
U kunt tot en met 6 december 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van het besluit en de toelichting.1. Welk effect verwacht u dat de aanpassing van het besluit heeft op uw organisatie?
2. Er wordt voorgesteld dat er verplichtingen komen tot en met 2030. Is die horizon lang genoeg om investeringen te nemen? Moet Nederland ook na 2030 verplichtingen instellen?
3. Kan uw bedrijf uit de voeten met de voorgestelde wijzigingen? Waarom wel/niet?
4. Is de vrije ruimte in uw sector van waarde? Of kan het net zo goed of zelfs beter zonder?
Reactie Provincie Overijssel op Consultatie ‘Wijzigingen Besluit Energie Vervoer’
De reactie van de provincie Overijssel heeft betrekking op 'Specificeren leveringen aan OV'. Te vinden op bladzijde 5, de laatste rij in de tabel.
Het gaat over de uitzonderingspositie van OV-bedrijven voor de inkoopmeter.
Het voorstel is dat OV-bedrijven moeten specificeren welke energie geleverd wordt aan openbaar vervoer. De provincie verwacht dat dit een onnodig toename van de administratielasten voor OV-bedrijven met zich meebrengt.
Er moet straks onderscheid gemaakt worden tussen laden aan het openbaar vervoer en andere modaliteiten. Hiervoor moet een bepaalde administratie methode worden opgezet.
In de praktijk gaat het overgrote deel van de geladen energie naar het openbaarvervoer. Af en toe worden op de laadstations elektrische auto’s opgeladen voor intern gebruik. Bijvoorbeeld auto’s die chauffeurs gebruiken om naar station te rijden waar de dienst begint. De vermogens die hiermee worden geladen zijn slechts een fractie van het totaal gebruik.
Daarom graag overwegen of het middel in dit geval niet erger is dan de kwaal. Het zorgt voor een extra administratieve last voor een heel klein aandeel van de totale afname van hernieuwbare elektriciteit. Een last die OV-bedrijven ook weer gaan doorberekenen.