Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Reactie
Naam
|
H Schoones
|
Plaats
|
Den Bosch
|
Datum
|
10 januari 2021
|
Vraag1
Hoe beziet u het voorstel voor nieuwe bevoegdheden, mogelijk ook met het oog op arbeidsmarktperspectief? En moeten bekwaamheidseisen hierop aangepast worden? Zo ja, hoe?
Het voorstel met het oog op arbeidsperspectief moet op de laatste plaats komen. Allereerst is de ontwikkeling van het jonge kind belangrijk. Dit komt al jaren in het gedrang door een niet gerichte opleiding van leerkrachten.
Met het sluiten van de KLOS is een belangrijke basis verloren gegaan.
Bekwaamheidseisen kunnen aangepast worden maar laat het een opleiding zijn met HBO eisen!
Vraag2
Welke leeftijdsgrens (of jaarlaag-grens) zou u hanteren voor het jonge en het oudere kind – en waarom? Of op welke manier zou u dit willen bepalen?
De opleiding het jonge kind zou een opleiding moeten zijn voor de leerkracht voor het jonge kind( 4,5 en 6 jarigen)
Vanaf 7 jaar spreek je over een schoolkind.
Vraag3
Vindt u het nodig om de toelatingseisen voor de pabo aan te passen aan de nieuwe bevoegdheden? Zo ja, hoe zou u deze willen vormgeven?
Laat Muziek, zingen weer een grote rol spelen in de toelating!
Vraag4
Heeft u nog aandachtspunten bij het moment van inwerkingtreding van wetgeving per studiejaar 2022-2023?
De bewustwording van velen, na strijd van velen, dat we weer positief kunnen gaan kijken naar een goede basis van ons onderwijs.